Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
 
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Viedoklis

Vai pievēršat uzmanību tam, kādu ūdeni lietojat?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Meitenes — pa labi, zēni — pa kreisi? 15.03.2017

Elīna Lāce
elina@talsuvestis.lv
63291188

Kādu dienu meitai aizrādīju, ka viņa bieži neizdzer savu dzēriena krūzi tukšu. Mazajai atbilde bija skaidra uzreiz: «Bet taisi man tēju tādā krūzītē, ko es varu izdzert!» Re, kā!
Šis atgadījums man atkal ienāca prātā, lasot rakstus par problēmām izglītības jomā Latvijā. Profesore, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne Malgožata Raščevska intervijā «Latvijas Vēstneša» portālam izsakās par iemesliem, kādēļ pretēji pasaules pētījumiem, kas liecina, ka zēnu un meiteņu kopējais intelekts neatšķiras, rezultāti atsevišķos starptautiskos mācību sa­sniegumu mērījumos Latvijā rāda ko citu. 15 gadus vecu jauniešu vidū meitenes joprojām esot ievērojami pārākas par zēniem gan lasīšanā, gan dabaszinātnēs. M. Raščevska spriež, ka viens no iemesliem var būt fakts, ka liela daļa izglītības satura balstās stāstījumos un verbālos terminos balstītā materiālā, bet trūkst tehnisko priekšmetu. Pusaudžu vecumā zēniem vairāk esot attīstīts neverbālais intelekts, meitenēm — verbālais. «Puiši caurmērā būtu spēcīgāki dažādos konstruēšanas uzdevumos, kur domāt vairāk vajadzētu vizuāli, telpiskāk. Viņi, piemēram, labāk orientējas telpā, ir precīzāki iztēlē. Ir arī vecuma posmi, kuros zēni parāda labākas spējas kvantitatīvā spriešanā,» stāsta profesore.
Sekmes nosakot ne vien intelekts, bet arī skolēna motivācija, uzvedība, intereses. «Kaut vai viena elementāra lieta — ko dara zēni, kad iziet no skolas? Viņiem ir svarīgas fiziskās aktivitātes. Meitenēm tas ir mazāk svarīgi, varbūt viņas sēž mājās un lasa. (..) Viens dzimums tā veicina sekmes skolā, bet otrs — fizisko veselību. Taču tas nenozīmē, ka viņu potenciāls attīstīties ir atšķirīgs abās jomās. Ja mūsu skolas joprojām izmanto daudz laika, lai bērni pildītu mājasdarbus, tad, nenoliedzami, vinnētājas būs meitenes, jo, visticamāk, to darīs akurātāk. Skolās, kur mācību process organizēts tā, ka viss tiek izdarīts skolā un ir vienāda kontroles sistēma, abi dzimumi attīstībā virzās vienādi,» secina M. Raščevska.
Otrā rakstā portālā Liepājniekiem.lv, kas manī atbalsojās vēl vairāk, ir geštaltterapeites Zanes Lobānovas viedoklis par vērtējumu skolā kā tukšu skaitli, kas imitē uzslavu un uzmanību. Viņa uzskata, ka atzīmju likšana iznīcina skolēnos iniciatīvu un mūsdienu izglītības sistēmā to vietā būtu jāmeklē citi instrumenti.
«Vai esat aizdomājušies, kādēļ bērnudārzā bērni ir aktīvi, kustīgi, skaļi, darboties griboši un par visu apkārt notiekošo ir dziļi ieinteresēti, bet jau ap 3.—4. klasi šī aktivitāte ir zudusi?» jautā geštaltterapeite. Ja pirmo klašu skolēni burtiski lūdzas, lai atbildi pajautātu tieši viņiem (to pagājušajā nedēļā redzēju arī pasākumā, kurā Talsu sākumskolas 2. klašu skolēni mācījās par satiksmes drošību mijiedarbībā ar kravas automašīnām), tad vēlākos gados atbildēt negrib neviens. To klusumu pēc skolotāja uzdotā jautājuma nav iespējams aizmirst, un klusēt līdzīgās situācijās diemžēl gribas arī krietni pēc izglītības iestādes beigšanas. Apziņa par to, ka tavas domas vērtēs, attur no izteikšanās. Psiholoģe vērtē, ka mūsu izglītības sistēma veido cilvēku, kurš baidās, ka viņa domas varētu būt nepareizas, un liek skolēniem izdabāt skolotājiem, nevis gūt gandarījumu no mācību procesa (vai katrs no mums neatminēsies pa kādam domrak­stam, kurā tika ietvertas «pareizās» domas, kas skolotājam liks justies gandarītam par «pareizu» skolēnu?). Izglītības sistēma neparedzot vietu skolotāja interesei par bērnu, kas būtu labs un motivējošs aizvietojums atzīmēm. Savukārt atzīmju virsuzdevums tagadējā izpratnē esot nevis vērtēt, bet gan pakļaut un apstādināt. «Izglītības sistēma paredz bērna pārveidošanu sistēmai, nevis sistēmas pielāgošanu bērnam. (..) Ar vērtējumu var novērtēt tikai galarezultātu, ne pašu procesu. Taču bērna attīstībā gala iznākums nav tik būtisks, cik process,» norāda Z. Lobānova.
Klases ekskursiju zaļajās pieturās savulaik viss bija vienkārši: meitenes — pa labi, zēni — pa kreisi. Labi būtu, ja arī izglītībā katrs skolēns varētu iet savu, sev piemēroto ceļu: ja esi ar māksliniecisku ievirzi, skola necenšas tevi «izlabot»; ja esi aktīvs, skolai ir pieeja arī tev; un tā tālāk. Citādi ir tā — iedomājoties, ka 12. klašu skolēni šajās dienās kārto centralizēto eksāmenu svešvalodā, jūtu sev pār muguru skrienam nepatīkamas tirpas. Kaut kādos brīžos tā krūzīte, ko skolas gados nācās tukšot, acīmredzot ir bijusi par lielu.

Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----