Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Decembris 2017
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Janvāris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Februāris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
Marts 2018
26 27 28 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Aprīlis 2018
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Maijs 2018
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Jūnijs 2018
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Jūlijs 2018
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Augusts 2018
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Septembris 2018
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Oktobris 2018
 
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Viedoklis

Vai jūs apmierina peldēšanas iespējas Talsu novadā?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

«Jūs savam bērnam prasījāt, vai viņš grib iet skolā?» 03.02.2018

Elīna Lāce
elina@talsuvestis.lv
63291188

Decembra beigās «Talsu Vēstīs» rakstījām par bijušo sabilnieci Ilzi Heizu, kura savus bērnus izglīto mājmācībā Amerikā. Mēnesi vēlāk Sabiles biedrības «Stāvu augstāk» telpās tikās vecāki no Talsu, Kuldīgas, Kandavas un Brocēnu novada, lai mammas, kuras Latvijā saviem bērniem izvēlējušās mājmācību, dalītos filozofiskos un praktiskos apsvērumos ar citiem, kuri šādu iespēju saskata kā saviem bērniem piemērotāko. «Vairs nejūtos tik jocīga, domājot par mājmācību. Redzu, ka ir daudz jocīgo!» pēc tikšanās smējās kāda mamma.
Atziņās dalījās trīs bērnu (desmit, septiņus un piecus gadus vecu) mamma Inga no Kuldīgas novada. Vēloties sniegt savām atvasēm labāko, pirms dažiem gadiem viņas ģimene bijusi viena no septiņām, kas apvienojušās privātskoliņas dibināšanā, radot drošu vidi un teju ideālus apstākļus 16 bērniem četrās klasēs. «Likās, ka visu esmu nokārtojusi saviem bērniem,» atzina Inga. Bet pērn pavasarī viņai bijusi saruna ar Latvijā pazīstamo vecmāti, dūlu un piecu bērnu mammu Baibu Stikuti. «Pastāstīju, cik ideālu vidi mēs esam radījuši, perfektu skoliņu, un viņa teica: «Pag, tu gribi teikt, ka jūs esat radījuši ļoti skaistu cietumiņu saviem bērniem, kur jūs no rīta viņus aizvedat, lai tikai vakarā satiktu? Pareizi?» Sastingu…» atceras Inga. Tagad viņa spriež, ka laikam arī iekšēji bijusi gatava izaicinājumam. «Nesapratu, kurš tad ir mans kvalitatīvais laiks kā mammai, kad bērnos beru tos zelta graudus, kas manī ir. Bērni jau nekad nav mājās! Viņi ir ideālajā skoliņā, pulciņos, vakarā visi kā darba ļaudis pārnāk mājās, nostrādājušies un ar savām emocijām,» konstatēja Inga.
Augustā apmeklējusi mājmācību ģimeņu tikšanos, viņa pieņēmusi lēmumu: pēc divām nedēļām sāksies septembris, bet bērni vairs neies pat uz vecāku izloloto skaisto skoliņu. Vidējais bērns taču visu dzīvi prasījies palikt mājās, bet allaž mamma atbildējusi ar šķietami neapstrīdamo argumentu: «Jāiet! Visi iet! Tev arī jāiet!»
Iespēja, kādas varēja nebūt
«Jau pirms vairākiem gadiem sapratu, ka bērna izglītošana ir pirmais sievietes — mammas — darbs. Tēvs tur tādu lielo rāmi, bet niansēs, pieejās un metodikās tā ir mammas atbildība. Daudzi domā, ka šādos gadījumos atklāsme pār sievu un vīru nokrīt vienlaicīgi, un viņi, rokās sadevušies, iet uz mērķi. Varbūt kādam tā notiek. Manā laulībā notika citādāk. Pirms desmit gadiem, kad sirdī sajutu, ka visdrošākā vieta, kur dzemdēt pirmo bērnu, ir mājas, vīram bija balta seja un lielas acis. Kad pateicu domu par mājmācību, seja bija identiska! Viņš, kā lielākā daļa vīriešu, labprātāk samaksā, nokārto, un tā jūtas drošāk. Bailes bija milzīgas, jo stereotipi un mīti, kas spieda smadzenes, arī bija milzīgi.
Kad dibinājām skolu, domāju par sevi kā par mājmācībai pilnīgi nepiemērotu mammu — šķita, ka man nav nevienas no īpašībām, lai to spētu paveikt. Arī profesionālā dzīve bija sabojājusi identitāti un rakstura iezīmes — likās, ka vieglāk ir kaut ko noorganizēt, nekā nomesties uz celīšiem, stumt un darīt. Karjera ir ļoti attīstījusi manas smadzenes, bet padarījusi trulus manus pirkstus,» secina Inga. Viņai ir divas augstākās izglītības un pieredze plašu kolektīvu un struktūru vadīšanā, uz ko nu nākas skatīties kā uz ļoti vīrišķīgu pieredzi. «Likās, ka esmu atrofējusi savas sievišķās prasmes. Bet es esmu dzīva! Un mani bērni ir dzīvi! Neviens no viņiem pagaidām neprasās atpakaļ uz mūsu perfekto skoliņu, kas man viņiem šķita kā paradīze. Un par šo procesu, kas notiek, varu pateikt: es dzīvoju! Beidzot! Esmu sapratusi, ka tā man, sievietei, kāda biju kļuvusi, ir milzīga dāvana — Dievs man ir devis vēl vienu iespēju! Tādas varēja arī nebūt! Visi esam apjukuši, visiem trūkst gudrības un mantojuma, vīrieši ir apjukuši, un sievietes ir apjukušas, mēs visi putrojamies, mēģinām cits citam palīdzēt… Bet varu apliecināt, ka šajā procesā mums ar vīru laulībā viss gājis uz augšu. Mēs katrs sākam ieiet savā vietā! Mājmācība, protams, ir slodze, un reizēm esmu tik ļoti sagurusi, bet šis sagurums, man šķiet, ir līdzīgs tam, kāds varētu būt vīrietim, kurš uzar lauku. Viņš ir savā vietā, dara vīriešu darbu un vakarā ir noguris, bet gandarīts. Tāpat sieviete, ja viņa izpumpējas lietās, kurām ir radīta, gūst pavisam cita veida gandarījumu un pēc tam arī atjaunotni, nevis, kad izpumpējies starptautiskā uzņēmumā, vairojot akcionāriem miljonus,» necerēto ieguvumu atklāj Inga.
Dresūra un apjukums
Kristīnei, kura ar vīru audzina sešus pašu bērnus un trīs pieņemtos, ir liela pieredze mājmācībā. Kā efektīvāko veidu pārejai no izglītošanās skolā uz mājmācību viņa iesaka… nemācīšanu, ļaujot, lai bērns skolojas pats. Drīz izrādīsies, ka viņam ir interese uzzināt arī ko vairāk. Par šo «vairāk» domājot, vecākiem ir svarīgi definēt, ko ģimenē nozīmē izglītība un kādi ir tās mērķi. «Vienīgais mērķis — sagatavot dzīvei. Un tikai tam blakus ir — kā mēs atskaitīsimies skolai. Sākumā, protams, gribas otrādi. Kā nu es visiem parādīšu, ka esmu perfekta māte, kas visu māk un spēj izdarīt daudz labāk nekā skolā! Dēlam ir 21 gads un viņš joprojām man pārmet, kā es viņu 1. klasē «masēju» — sūtīju uz visām iespējamajām olimpiādēm, un viņš visur dabūja labākās vietas! Toties 6. klasē atstāju viņu uz otru gadu. Jutu, ka nevar mans dēls vēl rakstīt mīlestības vēstules meitenēm, ko prasīja latviešu valodā. Puika uzrakstīja: «Nedomāju, ka man ir tāds vecums.» Viss! Sociālajās zinībās viņam bija jāraksta par izsargāšanos, bet viņš uzrakstīja: «Nedomāju, ka man par to būtu jāinteresējas.» Tobrīd skolēns bija jāatstāj uz otru gadu, ja bija viena nesekmīga atzīme. Tad nu es nenodevu dēla darbus zīmēšanā, un skolā pateicu, ka mans mērķis ir, lai viņu atstāj uz otru gadu,» atklāja Kristīne. Tā kā dēlam visos pārējos priekšmetos atzīmes bija izliktas, skolai nebija iemesla kontrolēt, ko viņš tagad mājās dara, un sanāca vērtīgs neskološanās gads. «Šis gads deva ārkārtīgi lielu «uzrāvienu» — viņš iemācījās ļoti labi angliski rakstīt, sāka interesēties par filozofiskām lietām, lasīt grāmatas, nobrieda. Viss vienkārši notika!» atceras Kristīne.
Nemaz jau tik viegli ar to nekā nedarīšanu bērniem neejot — jā, sākumā viņi izbauda to, ka nav jāmācās, bet vēlāk sāk nervozēt. «Mēs esam pieradinājuši bērnus pie tā, ka viņiem visu laiku tiek teikts priekšā, kas jādara! Tāpēc mums ir tik maz radošu personību… Vīrietis, kurš visu laiku ticis dresēts, pieaudzis kļūst nenormāli apjucis. Meitenes vēl izdzīvo, toties vīriešus mēs absolūti nograujam. Ja jums ir dēli, tad mājmācība ir pats labākais, ko viņiem varat dot!» uzskata Kristīne.
Var likties — vīrietim taču jāiet pasaulē, kā var viņu turēt mājās?! Bet skola, kur sievietes vadībā sastingušam jāsēž solā, nav pasaule! «Ja puika skolā mācās labi, ja viņš ir viens no labākajiem (ja ne pats labākais) klasē, tad tā ir trauksme! Izņemot tos gadījumus, kad puika mājās nemācās, un viņam atzīmes vienkārši birst. Vienmēr bērnam ir vērts pajautāt, kas vēl viņu no sirds interesē,» uzsvēra Kristīne. Cita mamma zināja stāstīt piemēru, kad sieviete ar lepnumu runā par 4. klases skolnieku, kuru viņa nelaiž nevienā interešu izglītības pulciņā, jo dēlam esot jāmācās. Puika ir teicamnieks, un mamma ir priecīga, bet dēls, stundās drudžaini cenšoties visu pagūt pierakstīt, jau ir pazaudējis pat savu sākotnēji tik glīto rokrakstu… «Ļoti bieži sievietes savu identitāti asociē ar bērniem. Ja bērni ir veiksmīgi, ar viņu viss ir kārtībā; ja kaut kas ir ne tā, tad mamma ir slikta. Tas nav pareizi!» atgādināja Aiga.
Nedot zinātkārei Pedro
Mājmācībā, tostarp neskološanas laikā, vecākiem ir svarīgi rūpēties par vidi. «Pirmā lieta: datorspēles nost!» strikta bija Kristīne. Datoru, protams, izmantot drīkst, bet — mācībām, vērtīgas informācijas iegūšanai. Bērnam, kurš neapmeklē skolu, nav vajadzības arī pēc mobilā telefona. «Cilvēks īstenībā ir ļoti zinātkārs. Nostrādājies kā zvērs, atnāk mājās un — ko dara? Ieslēdz televizoru! Kāpēc? Lai kaut ko uzzinātu! Bet gadās, ka pa televizoru iet seriāls… Nu, kaut ko jau tur rāda, kaut ko uzzināju — ko darīja Pedro… Bet īstenībā vēlme ir mācīties! Jautājums, ko ar šo vēlmi dara. Ja nebūs televizora, nekas cits neatliks, kā iet pie grāmatu plaukta,» salīdzina Kristīne. Pēc grāmatām, protams, var doties arī uz bibliotēku. Pat mācību grāmatas neesot obligātas — tās drīzāk var palīdzēt mammai saprast, ka mācību ietvars ir īstais un nav «aizpeldēts» nekurienē, tomēr pamats — mācību standarti — esot pieejami internetā.
Protams, būtiska ir interešu izglītība, un mājmācības mammas slavē šahu, mūziku un sportu. Pēdējās divas jomas sevišķi svarīgas, ja vecāki paši nav mūziķi un aktīva dzīvesveida praktizētāji. Diskusija raisījās par to, vai uzspiest bērnam palikt vienā pulciņā, ja iesākts to apmeklēt. «Man agrāk vecāki mācīja, ka visas lietas ir jānoved līdz galam. Bet vienam gals ir deviņi pamatskolas gadi, otram — vēl vidusskola… Kurš ir tas gals? Pēc kā to mērām?» aicināja aizdomāties Inga. Viņa ieteica sadzirdēt, kas ir bērna īstais nepatikas cēlonis. Piemēram, bērns apmeklē mūzikas skolu — patīk spēlēt instrumentu, patīk dziedāt, bet ir kritiska nepatika pret solfedžo viena būtiska iemesla dēļ: tiec pastāvīgi vērtēts un pārbaudīts! Ja mērķis nav nākotnē profesionāli nodarboties ar mūziku, protams, iespējams mūziku mācīties individuāli. Ja ir liela vēlme tomēr lūzuma brīdi pārvarēt, vērts palaist kontroli vaļīgāk, iedrošinot bērnu, lai viņš turpina apmeklēt mūzikas skolu, un nekas, ja atzīmes nebūs tik labas. Tad var sekot jauna saņemšanās.
Vecāki sprieda par vērtēšanu kopumā un faktu, ka ir iespējams saņemt labas atzīmes, arī vielu sevišķi labi nepārzinot, vien saprotot, ko drīkst un ko nedrīkst, lai dabūtu labu atzīmi. «Vienkārši «jāatkož» pedagoga psiholoģiskais tips, jāizprot, ko viņš vēlas, tas viņam jāiedod, un tu vari priekšmetu patiesībā nezināt!» secināja Inga. Viņas dēls, apmeklējot mākslas skolu, esot pamanījis: «Melno krāsu nedrīkst lietot, jo skolotājai tā nepatīk! Kolīdz kāds lieto melno krāsu, tā viņam liek par vienu punktu mazāk!»,» viņa atklāja. Kristīne sprieda, ka bērna attīstībai tas dod tikai vienu: iemāca manipulēt…
Bērns aug pats no sevis
Mājmācība oficiāli sākas no 1. klases. Pirmais solis — atrast skolu. Nepiekrist mājmācībai gan nedrīkstot neviena izglītības iestāde, tomēr pieredze liecinot, ka skola var uzstādīt tik smagnējus noteikumus (piemēram, liekot mācīties tieši to pašu, ko skolā, un apmeklēt klātienē visas ieskaites), ka laimīgāki gan vecāki, gan bērni būs, apmeklējot skolu! «Tad ir cietums mājās! Tad labāk laidiet bērnu slinkot barā,» nopūtās Kristīne. Latvijas skolās attieksme esot ļoti dažāda — ir arī tādas, kurās mājmācības ģimenes bauda lielu brīvību un individuālu pieeju. Atskaite valsts priekšā esot 3. un 6. klasē, kad kārtojami diagnosticējošie darbi, bet pārējais esot katra pedagoga individuāla pieeja.
Mīts liekot domāt, ka mājmācība der tikai ģeniāliem vai atpalikušiem bērniem. Protams, der arī tādiem! Pieredze liecina, ka bērns ar autismu, skolojies mājmācībā, vēlāk spējis mācīties palīgskolā, kur brīnījušies, ka viņam piemīt zinātkāre, kas mēdz atšķirt veselos no neveselajiem. «Bērnā ir fantastisks attīstības dzinulis! Viņš burtiski visu uzsūc! Iedomāties, ka jūs viņā kaut ko šausmīgi daudz ieliekat vai ka pedagogs skolā bērnā ārkārtīgi daudz ko ieliek, ir absolūta ilūzija. Bērns faktiski aug pats no sevis! Ja jūs neesat stulbi vecāki, bet esat tādi, kas sarunājas ar bērniem, paši izglītojas un meklē informāciju, tad, noturot bērnu, piemēram, līdz trešajai klasei mājās, iemācīsiet gan elementāras lietas matemātikā un latviešu valodā, gan jūsu bērns būs fantastiski attīstījies,» ir pārliecināta Kristīne.
«Bet, ja man neizdodas? Vai es varu kaut ko sabojāt?» kāda mamma raizējās. «Tagad padomājiet — vai šādus jautājumus sev uzdod visi pedagogi?» pretī jautāja Kristīne. Ingai bažas izdevies pārvarēt kopā ar vīru pieņemtais lēmums sākotnēji pamēģināt mājmācību tikai vienu mēnesi. «Uzreiz kļuva vieglāk! Un sistēmā atgriezties var jebkurā brīdī,» viņa atgādināja. Mammu pieredze par brīdi, kad bērns pēc mājmācības uzsāk skolas gaitas, lielākoties ir labas, jo šie bērni ir droši, nebaidās no katra pieaugušā kā no potenciālā viņa snieguma vērtētāja, tāpēc neuzskata par vajadzīgu sevi nemitīgi prezentēt. Viņi mēdzot kļūt par klases līderiem, tiesa gan — ne vienmēr būdami ērti skolotājiem, jo ir pieraduši domāt brīvi un radoši. Protams, var arī nepaveikties un piedzīvot pret mājmācībā skoloto bērnu vērstu mobingu. Iemesls gan nav bērna neprasme veidot attiecības. «Īsta socializēšanās taču ir ar draugu, ar māsu, ar mammu un tēti, ar vecmāmiņu! Pārējās attiecības ir vien pavirša komunikācija, ja vispār ir,» salīdzināja Kristīne.
Tikšanās laikā izskanēja secinājums, ka mājmācības praktizētāji Latvijā pagaidām meklē «ciltis» — līdzīgi domājošos, tomēr kustība straujiem soļiem attīstās, līdzīgi kā tas bija ar mājdzemdībām, par kurām vēl ne tik sen šķita, ka uz ko tādu spējīgi vien trakie. Pagaidām gan vēl mājmācību praktizējošiem vecākiem mēdzot pārmest: «Jūs vispār esat pajautājuši, vai bērns gadījumā negrib iet skolā?» Tad viņiem ir laba atbilde: «Bet jūs savam bērnam prasījāt, vai viņš grib iet skolā?…»

Izglītības un zinātnes ministrijas komunikācijas nodaļas vadītāja Lāsma Šķestere informēja, ka mājmācības normatīvo regulējumu nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 591 «Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības iestādēs un speciālajās pirmsskolas izglītības grupās un atskaitīti no tām, kā arī pārcelti uz nākamo klasi». 22. pantā teikts: «Pamatojoties uz izglītojamā vecāku rakstisku iesniegumu, direktors pēc saskaņošanas ar izglītības iestādes dibinātāju un izglītojamā uzņemšanas izglītības iestādē (izņemot speciālās izglītības iestādi/grupu) ir tiesīgs ar rīkojumu noteikt, ka 1.—6. klases izglītības programmas daļā paredzēto mācību saturu izglītojamais var apgūt ģimenē un ka par to ir atbildīgi viņa vecāki, ja: 22.1. vecāki rakstiski pamato, ka izglītojamā veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina ģimenes ārsta vai ārstējošā ārsta izsniegta izziņa, vai psiholoģisku iemeslu dēļ, ko apliecina psihologa atzinums, ir nepieciešami īpaši apstākļi, kurus izglītības iestāde nevar nodrošināt; 22.2. ģimenē ir nodrošināta izglītojamā mācībām nepieciešamā mācību vide un atbalsts mācību satura apguvei; 22.3. izglītības iestādes administrācija nosaka izglītības programmas īstenošanas kārtību un kārtību, kādā izglītības iestādes pedagogi novērtē izglītojamā mācību sasniegumus mācību gada laikā.»

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
mājmācība, Izglītība
Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----