Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Decembris 2017
 
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Viedoklis

Vai gada nogalē izvērtējat nodzīvoto gadu?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Ceļamaizē — pamatzināšanas un dzimtās vietas mīlestība 09.10.2017

Paula Kārkluvalka
paulakarkluvalka@gmail.com
63223336

Vandzenes skola manā apziņā joprojām ir vidusskola, kāda tā bija, to absolvējot. Tomēr skolēnu skaita samazināšanās dēļ jau septiņus gadus skolai ir pamatskolas statuss. Braucot skolas virzienā cauri pielijušai alejai, domās pārcilāju kādu sižetu, kurā, viesojoties Gulbenes novadā, žurnāliste stāsta par trim skolām, pēc kuru slēgšanas tās pielāgotas sociālās aprūpes centru vajadzībām. Arvien vairāk izjūtams statistiķu vēstītais: bērnu un darbspējīga vecuma cilvēku skaits sarūk, pensionāru skaits pieaug. Tas īpaši izjūtams lauku teritorijās. Kā brīdī, kad visapkārt tiek runāts par neizbēgamu centralizāciju, skolēnu skaita samazināšanos, spēt noturēt taisnu mugurkaulu un skaidru pārliecību par lauku skolu pastāvēšanu? To sarunā atklāj Vandzenes pamatskolas direktore Jana Jāņpētere.
Pamatskolā mācās 78 tuvējo teritoriju bērni,
klašu sastāvi nelieli — ap desmit bērnu klasē. Skolā strādā 19 pedagogi, no kuriem aptuveni puse strādā arī citās izglītības iestādēs, lai nopelnītu pieklājīgu algu. «Mūsdienu skolotājam jābūt elastīgam. Ja kādreiz skolotājs strādāja vienā skolā, tagad ar to ir par maz,» teic direktore. Mācību gada sākumā trūkuši četri pedagogi, ne visi uzrunātie izrādījuši interesi par ceļa mērošanu uz Vandzeni, tomēr nepieciešamie mācībspēki veiksmīgi atrasti.
Pēc vidusskolas slēgšanas mainījies skolotāju sastāvs, jo krasi samazinājies pasniedzamo stundu skaits. Kā piemēru direktore min krievu valodu un ķīmiju. Neskatoties uz dažādām pārmaiņām, saglabājies spēcīgs pedagogu kodols.
Nevienu ar varu nenoturēsi
Vandzene ir spēcīgs novada lauksaimniecības centrs, daļu vietējo iedzīvotāju nodrošinot ar darba vietām. Tomēr ik rītu daudzi dodas uz darbu Talsos, citu novadu centriem un bērnus ved sev līdzi uz pilsētu skolām. Nereti vecāki izlemj par labu pilsētas skolai, jo pieejams liels nodarbību klāsts sportā, mākslā, mūzikā. «Nenoliedzami, ka cilvēki ietekmējas cits no cita. Nemaz neatbrauc, nepaskatās mūsu skoliņu un dodas citur, jo kāds teicis, ka citur ir labāk,» skaidro direktore.
Skolēnu piesaistīšanai tiek rīkotas tikšanās ar topošajiem pirmklasniekiem un viņu vecākiem. To laikā bērni iepazīstas ar skolotājiem, skolas ēku un kārtību. Organizēti dažādi pasākumi: pamatskolēni braukuši pie vietējās pirmsskolas izglītības iestādes «Zīlīte» audzēkņiem un notikušas kopīgas viesošanās skolā. Šogad 1. klasē mācības uzsākuši desmit bērni.
Kāpēc Vandzene?
«Kāpēc ne?! Valstiski mums māca, ka mums ir jābūt patriotiem. Tas sākas ar ģimeni — ar atbalstu tuviniekiem, tālāk — ar atbalstu vietējai kopienai, kurā dzīvo, un arī vietējai skolai.
Pozitīvais, ko vienmēr uzsveram, — mazās lauku skolas var pielīdzināt privātskolām.
Tajās ir neliels skolēnu skaits, aptuveni desmit skolēnu klasē. Pirmkārt, skolotājs visiem var nodrošināt individuālu pieeju, ar katru var parunāt, pie katra pieiet, cik reižu nepieciešams. Pamatskolas skolēniem nevaru iedomāties labāku pieeju.
Otrkārt, mazajās skolās, ja notiek kāds pasākums, visiem ir jāpiedalās. Katram jākāpj uz skatuves, katrs gūst uzstāšanās pieredzi, mācās sevi prezentēt, kas atspoguļo kompetencēs balstītu izglītību. Skolēni mācās publiski paust viedokli, no tā nebaidās. Lielās klasēs parasti izvirzās aktīvākie, ar izteiktām līdera iezīmēm, tomēr ne vienmēr līderi ir tie labākie, varbūt klusajos ir zelta grauds, bet trūkst drosmes un atbalsta, kas mudinātu iet un izdarīt. Pamudinājums: «Ej, tu vari!» ļauj mazajā skolā attīstīties visiem bez izņēmuma,» ir pārliecināta J. Jāņpētere.
Pilsētās vienmēr būs vairāk iespēju nekā lauku teritorijās, tomēr, lai lauki nepaliktu vēl tukšāki, būtiski attīstīt to centrus, domāt par uzņēmējdarbības veicināšanu, piedāvāt iespēju saturīgi pavadīt brīvo laiku, un bērniem iegūt pamatizglītību tuvāk mājām, pauž sarunu biedre.
Izglītības kvalitāte
Runājot par izglītības kvalitātes nodrošināšanu, direktore uzsver, ka neatkarīgi no tā, vai pedagogs strādā lauku vai pilsētas skolā, visi apmeklē seminārus un izglītošanās turpinās visu darba mūžu. Atšķirība — mazo skolu klašu telpās ir mazāk jauno tehnoloģiju. Tomēr skolas klases ir aprīkotas ar projektoriem, stundās, kurās nepieciešams, bērni var izmantot mobilos telefonus.
«Izglītības kvalitātē, ko var nodrošināt pilsētas un lauku pamatskolas, nav būtisku atšķirību, pamats ir vienāds,» saka direktore. Jo vairāk audzēkņu, jo lielākas iespējas to vidū atrast ģeniālus prātus, kas skolas vārdu nes olimpiādēs un vairo skolas reputāciju. Tas ir pilsētas skolu stāsts. Lauku skolas atplestām rokām gaida katru, nešķirojot, vai bērnam zināšanas burtiski «pielīp» vai jaunas vielas iemācīšana prasīs dubultu piepūli. Vandzenes pamatskola pēc Talsu novada izglītības attīstības plāna 2016.—2020. gadam statistikas, kas apkopo trīs rādītājus — ēku tehnisko stāvokli, klašu piepildījumu un mācību sasniegumus 9. klases eksāmenos —, atbilst apmierinošiem kritērijiem.
Kamēr ir skola, būs muiža
Skola atrodas muižas ēkā — tajā atrodas klases, skolas bibliotēka un muzeja telpa.
Pirms pāris gadiem bijusi skolas tehniskā apsekošana. Konstatēts, ka skolas centra kolonu vainagu sijas ir avārijas stāvoklī un apdraud apkārtējos. Pagājušajā gadā ar pašvaldības finansējumu un šogad ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas piešķirtajiem līdzekļiem veikti atjaunošanas darbi. Tomēr kolonnas joprojām aizsedz tikko manāms tīkls. Kolonnas nepieciešams atjaunot, arī kā ēkas fasādi, jumtu. «Tie ir lieli ieguldījumi. Kamēr ir skola, muižu uztur, par to rūpējas, būtu bēdīgi, ja alejas galā rēgotos grausts,» saka direktore. Par pagasta pārvaldes prioritāšu līdzekļiem izremontētas vairākas klases, un katru gadu skola izvirzījusi mērķi par saviem līdzekļiem atjaunot vismaz vienu mācībām paredzētu telpu.
Izstaigājot skolu, ielūkojamies vairākās klasēs — gaiši, mājīgi. Gaiteņos esam aicināti iesaistīties, piemēram, dambretes spēlē, kurai nepieciešamo galdu un spēles kauliņus darbmācībā veidojuši skolēni. Skola lepojas ar veselību veicinošas skolas statusu un dažādiem pulciņiem, kuru naskākie apmeklētāji ir mazāko klašu skolēni. Atvadoties direktore saka: «Neesam ne pašā apakšā, ne augšā. Esam normāla lauku skola, kurā māca pamatizglītības programmu, lielu vērību pievēršot cilvēciskām vērtībām. Pašlaik populāri meklēt kādus īpašus novirzienus, lai piesaistītu skolēnus, tomēr uzskatu, ka pamatskolā jāiemāca pats būtiskākais — labestība, atbildība par izdarīto un pateikto. Tās ir mūsu vērtības, kuras gribam dot ceļamaizē.»

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
Izglītība, mazo skolu stāsti, Vandzene
Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----