Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
 
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Viedoklis

Vai valsts svētku mēnesī jūtaties īpaši?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Kurzemes piekrastes kuģotāji 16.09.2016

Imants Tamsons Talsos

Šogad apritēja tālbraucēja kapteiņa Valda Dorna 114. dzimšanas diena. Viņš dzimis Mērsraga pagasta Dižciema «Gocās».
19. gadsimta beigās Mērsragā bijuši divi ciemi —
Braņķu un Dižciems. Pēdējā atradās tikai četras mājas: «Klāvi», «Tirveņi», jau minētās «Gocas» un «Loģi», pašā jūras krastā. Šo ciemu robežās laika gaitā veidojās jauni ciemi: Pekeļciems, Grūžumciems, Ķīsteru un Stērbeļciems. Valdis nāca pasaulē 1902. gada 14. februārī Jāņa (1875—1957) un Marijas (1878—1960) Dornu ģimenē kā otrais bērns. Pirmajam dēlam vecāki deva vārdu Pēteris, kurš savu dzimšanas dienu atzīmēja 1900. gada 19. martā. Viņš noslīka jūrā, vēl būdams ļoti jauns, tikai 22 gadus vecs. Trešais bērns bija meita Alma, bet jau 27 gadu vecumā viņa mira pēc smagas slimības. Valdis no 1919. gada sāka jūrnieka gaitas. 1930. gada pavasarī viņš beidza K. Valdemāra jūrskolas kuģu vadītāju nodaļā 3. klases kursu, lai iegūtu tālbraucēja stūrmaņa grādu. Reizē ar viņu šādu grādu ieguva Valda labākais draugs un tuvākais kaimiņš Vilis Bezmers (1898—1952, ASV) un Jānis Morgenšterns (1903, Zviedrijā) no Upesgrīvas pagasta Uguņciema «Vilkkūlām».
Turpmākās jūrnieka gaitas no 1930. līdz 1931. gadam V. Dorns sāka, strādājot par kravas tvaikoņa «Andromeda» otro stūrmani. Pēc tam pārgāja darbā uz 1921. gadā dibinātās kuģniecības sabiedrības «F. Grauds» dažādiem tvaikoņiem par otro stūrmani. Tajā laikā sabiedrības īpašumā bija jau 25 kravas tvaikoņi, trīsmastu barkentīna «Equator» un divmastu gafelšoneris «Zemgalietis». Viņš par otro stūrmani strādāja no 1931. gada uz kravas tvaikoņa «Everene», pēc tam uz «Evergunar», «Evermore» un «Everonika» līdz 1935. gadam. Krišjāņa Valdemāra jūrskolā viņš ieguva tālbraucēja kapteiņa diplomu. No 1936. līdz 1937. gadam V. Dorns gāja jūrā par kravas tvaikoņa «Everolanda» pirmo stūrmani, bet līdz 1939. gadam bija šī tvaikoņa kapteinis.
Kuģošanas gaitā gadījās arī traģiski notikumi
Par to rakstīja laikraksts «Brīvā Zeme» 1938. gada 24. janvāra numurā: «1937. gada 27. novembrī no tvaikoņa «Everolanda» klāja aizskalots jūrā klāja zēns Bruno Ēķis. Tvaikonis atradās kapteiņa V. Dorna vadībā no Norvēģijas ziemeļu daļas un Angliju ar dzelzs rūdu. Atlantijas okeāna ziemeļu daļā tvaikoni pārsteidza stipra vētra. Viļņi kuģi stipri svaidīja un pāri kuģa klājam pastāvīgi gāzās lielas ūdens masas. B. Ēķis iznācis no kuģa ļaužu dzīvojamām telpām kuģa priekšgalā tajā brīdī, kad milzu vilnis gāzies pāri priekšējam klājam. Vilnis pārsviedis B. Ēķi pāri reliņam un ietriecis okeānā. Acumirklī apturētas kuģa mašīnas un darīts viss iespējamais, lai slīkstošo jūrnieku glābtu. Pārmeklēta visa apkārtne, bet nelaimīgo jūrnieku neatrada. Viņš bija 21 gadu vecs. Tvaikoņa kalpotāju sastāvā pieņemts 3. septembrī Liepājas ostā. Iepriekš viņš stāstījis, ka aizbēdzis no tēva un bez tā ziņas pieņēmis vietu uz kuģa. Viņa nolūks neesot bijis palikt par jūrnieku, bet nokļūt svešās zemēs, lai tur meklētu laimi.»
Kravas tvaikoņi pārvadāja
dažādas kravas. Par to 1937. gada 4. septembra numurā rakstīja laikraksts «Kurzemes Vārds»: «No Herles Liepājas Kara ostā kuģniecības sabiedrības «F. Grauds & Co» tvaikonis «Everoland» — kapteinis V. Dorns izdara lielāku remontu pie katla, labo mašīnu un liek dažas jaunas plātes. Ieradies arī kuģa īpašnieks Fricis Grauds. Laikraksts turpina: «Tvaikonis «Everoland» ilgāku laiku brauca Āfrikas piekrastē, bija arī Grieķijā. No turienes veda dzelzs rūdu uz Angliju un Roterdamu. Grieķijā kuģa komanda kalnu klintīs sagūstīja dažus sauszemes sugas bruņurupučus. Āfrikā viņi dažus bruņurupučus nopirka no arābiem un nēģeriem. Interesantākos eksemplārus nodos Rīgas Zooloģiskajam dārzam. Bruņurupuči uz kuģa izdēja trīs olas, kuras nedaudz lielākas par baložu olām.» 1940. gada 30. novembrī Krievijas valdība Ļeņingradā tvaikoni «Everolanda» nacionalizēja. Otrā pasaules kara sākumā tvaikonis atradās remontā Rīgas kuģu remonta rūpnīcā un 1941. gada 27. jūnijā kuģu karavānā evakuējās no Rīgas ostas uz Tallinu un Ļeņingradu. Netālu no Tallinas kuģis uzbrauca uz mīnas, tomēr saviem spēkiem jūlijā nokļuva Ļeņingradā, kur to ieskaitīja Baltijas jūras kuģniecības kara transportā ar Nr. 552. Kara gados bojātais tvaikonis atradās Ļeņingradā. 1945. gada 3. martā to nodeva Latvijas Valsts jūras kuģniecībai. No 1946. gada 5. septembra kuģa nosaukums «Jānis Rainis». No 1949. līdz 1954. gadam tas atradās remontā Rīgas kuģu remonta rūpnīcā. To ekspluatēja līdz 1968. gadam. Pēc Otrā pasaules kara uzzināja tvaikoņa latviešu kapteiņus: Alfrēds Kārlis Paeglis (1892—1959), Mārtiņš Emkalns (1899— (pag. gadsimta 80. gadu beigas) Latvijā), J. Rudzītis, Erihs Tomsons (1903—1971), J. Mežapuķe.
V. Dorna kapteiņa gaitas
turpinājās uz tvaikoņa «Everagra» 1939. gadā. Tvaikonis veica reisus uz PSRS ziemeļu ostām, Baltijas, Ziemeļjūras, Dienvidamerikas un Kanādas ostām. Dažas dienas pirms Otrā pasaules kara tvaikonis jau kapteiņa V. Baloža vadībā balastā atstāja Londonas ostu un devās uz Kanādu. 1940. gadā kuģa kapteinis nepakļāvās A. Kirhenšteina vadītās okupācijas varas sastādītās valdības rīkojumam doties uz PSRS ostām un turpināja braucienus ar Latvijas Republikas karogu. Otrā pasaules kara laikā tvaikoni rīkoja ASV kara laika kuģniecības pārvalde. 1943. gadā F. Grauda mantinieki pārlika tvaikoni zem Panamas karoga, bet 1946. gadā zem Hondurasas karoga. 1950. gadā tvaikoni pārdeva Honkongai un to iesaistīja braucienos Klusajā okeānā ar Panamas karogu. 1952. gadā tvaikonis strandēja Japānas piekrastē. Pēc izglābšanās tvaikoni nopirka cita Honkongas rēdereja un pārdēvēja to par «Sanantonio» ar Panamas karogu. Tvaikonis gāja bojā 1957. gada 7. janvārī Jaunkaledonijas piekrastē.
Līdz 1940. gadam — Krievijas okupācijas gadam — V. Dorns bija kapteinis uz sava pēdējā kravas tvaikoņa «Everalda». Tā būvēta 1912. gadā Vesthārtlpūlā, Lielbritānijā. Agrākais nosaukums «Mokta». Tilpība 3950 BRT. Kuģa izmēri: garums — 350 pēdas, platums — 50 pēdas, dziļums — 27,9 pēdas, (viena pēda — 0,3048 metri) ar 6700 svara tonnu nestspēju. Trīscilindru tvaika mašīna. Jauda 312 ZS. Latvijas Republikas tirdzniecības flotē no 1932. gada. Īpašnieks: kuģniecības sabiedrība «F. Grauds» Rīgā. Reģistrēts Rīgas ostā.
V. Dorns bija precējies ar somieti vārdā Kerta. Viņa sieva un dēls Vilis palika dzīvot Somijā, bet pats viņš 1940. gadā atgriezās Mērsragā, kur dzīvoja tēva mājās «Gocās».
Par kapteiņa turpmāko likteni
rakstīja laikraksts «Talsu Vārds» 1942. gada 21. maija numurā:
«Daudzus gadus tas vadīja kādu Graudu rēderejas kuģi pa svešām jūrām. Ieguvis piedzīvojumus, sapelnījis naudu un kļuvis īsts tālbraucēju kapteinis. Ilgas pēc dzimtenes to tomēr pārveda tēva mājās tajā klusajā sētā, kur kādreiz bija karājies viņa šūpulis un māmuļa dziedājusi savu kluso šūpļa dziesmu. Kā īsts dzimtenes dēls, jaunais V. Dorns ar lielu enerģiju ķērās pie savas tēva sētas uzlabošanas. Darba te netrūka. Ļoti labi noderēja ne vien kapteiņa piedzīvojumi, bet arī līdzatvestā valūta. Un tā «Gocos» pacēlās viena jauna ēka pēc otras. Sirmajam tēvam un kaimiņiem par prieku un apbrīnošanu. Kā smagu tvanu boļševiku valdīšanu 1940. gada rudenī sajuta arī jaunais «Gocs». Kādā jaukā rudens dienā tas ievēroja uz mājas sētas saspraustus karodziņus. Tos bija izlicis laukstrādnieks — latgalietis, kurš jūsmoja par «jaunajiem, labajiem laikiem». Valdis Dorns bez vārda runas novāca tos. Viņš esot jautājis: «Kurš te izkāris tās sarkanās lupatas?» Viņu, bezbailīgu «jūras vilku», nevarēja iebiedēt laukstrādnieka — latgalieša īgnais skats. Bet jau pēc pāris dienām no Talsiem ieradās sveši vīri un aizveda kapteini. Savu tēva sētu viņš vairs neredzēja.»
Pēc kapteiņa radinieku pieprasījuma, LPSR Iekšlietu ministrija rakstiski apliecināja, ka Valdemārs Dorns Jāņa dēls miris apcietinājumā 1942. gada 16. jūnijā ieslodzījuma vietā Krievijas vergu nāves nometnē Komi APSR Intā. Tā arī kapteinis V. Dorns neuzzināja par tvaikoņa «Everalda» turpmāko likteni.
1940. gadā tvaikoņa vadību
pārņēma tālbraucējs kapteinis Jānis Martinsons (1885—1942.29.06.). Tvaikonis veica reisus uz Baltijas, Ziemeļjūras un Vidusjūras ostām. 1933., 1934. un 1936. gadā to uz laiku nomāja PSRS jūras tirdzniecības flote, pārvadājot kravas Baltajā un Barenca jūrā, kā arī uz Ziemeļamerikas, Dienvidamerikas, Rietumāfrikas ostām. 1940. gada sākumā kuģis bija Dānijā, un tā īpašnieks F. Grauds deva rīkojumu kapteinim doties uz Atlantijas okeāna rietumu piekrasti. A. Kirhenšteina vadītā okupācijas valdība Latvijā 1940. gada 27. un 31. jūlijā pavēlēja kapteinim nogādāt kuģi uz Krievijas ostu Murmansku. Kapteinis J. Martinsons, kurš kuģi vadīja kopš 1940. gada janvāra, šo rīkojumu ignorēja. Īpašnieku pilnvarotas ASV kara laika kuģniecības pārvaldes, Ņujorkas aģentūras rīkots, tvaikonis «Everalda» veica iepriekšējos braucienus ar akmeņogļu un rūdas kravām starp ASV un Dienvid­amerikas Austrumkrasta ostām. ASV turpināja atzīt Latvijas neatkarību un kuģim atļāva palikt zem Latvija karoga, kas bija uzkrāsots arī uz kuģa sāniem. Lielākā daļa virsnieku un pārējie apkalpes locekļi palika latvieši.
Par «Everaldas» likteni latviešu laikraksts Amerikā «Laiks» 1980. gada 28. maija numurā rakstīja: «Ceļā no Norfolkas ASV uz Riodežaneiro Brazīlijā ar akmeņogļu kravu 1942. gada 29. jūnija priekšpusdienā «Everalda» atradās Atlantijas okeānā apmēram 600 jūras jūdzes austrumos no Džeksonvilas, kad ar brīdinājuma šāvieniem to apturēja no ūdens iznirusi vācu zemūdene. Jūrnieki saprata, ka Riodežaneiro tiem nesasniegt, jo līdzīgos apstākļos Latvijas tvaikoņus, kā «Abgara» (apkalpe izglābās — I. T.), «Ciltvaira» (bojā gāja divi apkalpes locekļi — I. T.) un «Regent», (no 32 apkalpes locekļiem bojā gāja 14, arī kapteinis V. R. Reisons, pirmais stūrmanis V. J. Krievs, pirmais mehāniķis J. G. Dombrovskis un radiotelegrāfists F. Tabaks — I. T.) nogremdēja vācu, bet «Everasma» (bojā gāja 5 apkalpes locekļi, bet pārējie izglābās — I.T.) Itālijas zemūdenes. Apkalpe sēdās glābšanas laivās un kuģi atstāja. Kāds spāņu tautības matrozis pārlēca pār kuģa borta reliņiem un aizpeldēja zemūdens virzienā. Viņa turpmākais liktenis nav zināms. Lai taupītu torpēdas, zemūdene tvaikoni apšaudīja ar klāja lielgabalu. Taču kuģis grima lēnām. Uz tvaikoņa klāja uzkāpa vācu jūrnieki, lai sameklētu svaigu pārtiku, cigaretes un stiprākus dzērienus. Tad «Everalda» strauji nogrima okeāna dzelmē. Zemūdene strauji pietuvojās glābšanas laivai, un tās komandieris vaicāja pēc tvaikoņa kapteiņa. Parasti omulīgais, kā viņu raksturoja komandas locekļi, pārtikuša lauku saimnieka izskata, pusmūža gados, kapteinis J. Martinsons baidījās norādīt uz sevi. Viņam pavēlēja pārkāpt uz zemūdeni, un tā aizbrauca nezināmā virzienā. Tvaikoņa jūrnieki ar glābšanas laivu īrās krasta virzienā, un 4. jūlija rītā apmēram 30 jūras jūdžu attālumā no Dienvidkarolainas krasta tos saskatīja amerikāņu gaisa novērošanas balons. Krasta apsardzes kuģis jūrniekus aizveda krastā.»
Kapteiņa J. Martinsona likteni
izdevās noskaidrot daudzus gadus pēc kara beigām. Tā laika notikumi risinājās sekojoši: «1942. gada 29. jūnijā vācu zemūdenes «U-158» komandieris kapteiņleitnants Ervins Rostins, kurš iepriekšējā dienā bija saņēmis augsto apbalvojumu Bruņinieka Dzelzs krustu (precizēju: Vācu Kara flotes kapteiņleitnantam Ervinam Rostinam šo augsto apbalvojumu piešķīra 1942. gada 28. jūnijā. Pēc viņa bojāejas 1942. gada 1. jūlijā E. Rostinu paaugstināja korvetkapteiņa pakāpē, kas atbilst majora pakāpei armijā. «Die träger des Ritterkreuzes des Eisernen Kreuzes 1939—1945. Die Inhaber der höchsten Auszeichnung des Zweiten Weltkrieges aller Wehrmachtteile.)» — I. T.) pa radio īsviļņiem ziņoja savai priekšniecībai Vācijā, ka koordinātēs 31 grāds ziemeļu platuma un 70 grādi rietumu garuma, apšaudot ar klāja lielgabalu un detonējot kuģī ieliktos spridzekļus, tas nogremdējis bez konvoja apsardzības braucošo tvaikoni «Everalda», gūstā paņemot kapteini ar visiem kuģa dokumentiem. 30. jūnija rītā E. Rostins ziņoja, ka pēc tvaikoņa nogremdēšanas, tam citi starpgadījumi nav bijuši. Pēc tam raidstacija apklusa un turpināja klusēt. Savā bāzē zemūdene tā arī neatgriezās.
Otrā pasaules kara laikā zemūdeņu apkarošanai angļi, amerikāņi un kanādieši iekārtoja stratēģiski izvietotas radio peilējuma stacijas, kas spēja uztvert zemūdeņu īsviļņu raidījumus un nekavējoties noteikt virzienu no uztverošās stacijas uz attiecīgo zemūdeni. Virzieni no dažādām stacijām uz zemūdeni viens no otra atšķīrās, taču, ja peilējumi bija vienlaicīgi, tad, uz jūras kartes tos atliekot, šie virzieni krustojās punktā, kas atradās ļoti tuvu raidošai zemūdenei. Iespējams, ka komandieris E. Rostins šo jauninājumu nezināja, vai arī tam nepiegrieza nekādu vērību.
Zemūdens «U-158» 30. jūnija rīta raidījumu uztvēra četras stacijas un ātri noteica tās atrašanās vietu — 130 jūras jūdzes attālumā un 247 grādu virzienā uz Bermudu salu grupas Džordž­taunas. Šīs koordinātes tūdaļ paziņoja ASV kara flotes lidmašīnai, kas atradās izlūklidojumā apmēram 50 jūras jūdžu attālumā no zemūdens aprēķinātās atrašanās vietas. Ap pusdienas laiku «U-158» lēnā gaitā braukāja virs ūdens, gaidot pie apvāršņa parādāmies kādu nogremdēšanai lemtu kuģi, kad to pārsteidza kara lidotājs leitnants R. E. Šrēders. Jūra bija rāma, diena silta un saulaina. Lidotājs saskatīja zemūdens apkalpi uz klāja sauļojamies. Viņš nometa divas sprāgstbumbas un, zemūdenei nirstot, vēl vairākas dziļumbumbas. Viena no tām trāpīja zemūdens komandtornī un eksplodēja. «U-158» nogrima okeāna dzelmē un aizgāja bojā ar visu apkalpi, līdz paņemot arī kapteini J. Martinsonu.»
Vēlāk izrādījās, ka zemūdene atradās tikai 150 jūras jūdzes uz ziemeļaustrumiem no tās vietas, kur iepriekšējā dienā tā aizraidīja okeāna dzelmē tvaikoni «Everalda», uz rietumiem no Bermudu salām.

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
novada vēsture
Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----