«Paskatīties, kā cilvēki dzīvo pāri okeānam»

Jauniešiem.lv

No 1. līdz 8. decembrim konkursa «Start Strong 3+3» 2021. gada uzvarētājas — Talsu Valsts ģimnāzijas absolventes un SMU «Butterfly effect» pārstāves Anna Bīriņa un Elīna Jākobsone kopā ar ekonomikas skolotāju Ievu Sebri devās pieredzes apmaiņas braucienā uz Amerikas Savienotajām Valstīm. Lai arī fakts, ka brauciens «Covid-19» apstākļos tomēr ir iespējams nāca vien trīs nedēļas pirms izlidošanas papildinājumā ar ierobežojumiem, kas ik dienu mainījās, ceļojums nepalika nepiedzīvots. Gluži pretēji — jaunietes ar brīvprātīgā darba palīdzību pat paspēja izveidot 3838 maltītes cilvēkiem, kuriem nākas saskarties ar ēdiena trūkumu vai nepietiekamību.

«Vai tiešām mēs lidojam uz Ameriku?» —
bija pirmā doma, kas pārņēma mani, uzsākot šo vienreizējo piedzīvojumu,» stāsta Elīna Jākobsone. «Priekšā mums pavērās vesela nedēļa, kuras laikā iepazinām ne tikai cilvēkus, kultūru un dabu, bet arī paši sevi. Mūsu otrajā dienā Sietlā daudz tika pastāstīts un parādīts par veidiem, kā tiek atbalstīti jaunie uzņēmēji, kādi ir daži šo uzņēmumu produkti, mērķi un kādas iespējas tiek piedāvātas. Apskatījām laboratorijas, kurās par mēneša maksu start-up veidotāji var attīstīt un strādāt pie sava iecerētā produkta izveides. Produkti, kuri pašlaik ir izstrādes procesā, ir patiesi inovatīvi, advancēti un tendēti uz cēliem mērķiem.
Gandrīz katru vakaru pavadījām ar studentiem, kuri studē Vašingtonas Universitātē. Diskutējām par atšķirīgo un kopīgo starp Ameriku un Latviju, kā arī aktuālām pasaules un studentu dzīves problēmām. Devāmies uz «Pike Place Market», kas pēc ārēja izskata ir tirgus, taču vietējiem tā ir īpaša sabiedrība Sietlas centra sirdī. Tur tiek tirgotas visdažādākās lietas, sākot ar dārzeņiem, pārtikas precēm, saldumiem un dažādiem rokdarbiem, kaklarotām, stikla ornamentiem, suvenīriem, kristāliem, apģērbiem, un beidzot ar izbāzeņiem. Mūsu mērķis, dodoties uz tirgu, bija apmeklēt «Ventures» — organizāciju, kura dod iespēju mazo biznesu veidotājiem attīstīties un piesaistīt klientus. Viņu moto — atbalstīt topošos uzņēmējus, kuriem ir limitēti resursi, bet neierobežots potenciāls. Organizācija sniedz iespēju apgūt biznesa veidošanas pamatus un atbalsta arī finansiāli.»
Elīna atzīst, ka ēdienu klāsta atšķirība bijusi būtiski jūtama: «Blakus cita citai ielas garumā atrodas dažādu kultūru tradicionālās virtuves. Starp citu, Sietla ir perfekta vieta asu ēdienu cienītājiem — to sapratām jau lidmašīnā, ēdot pusdienas! Apmeklējām vienu no pirmajām kaķu kafejnīcām — «Seattle Meowtropolitani». Tas bija patīkams relaksācijas brīdis, jo, kad apmeklējām kafejnīcu, nedēļa jau griezās uz otru pusi. Bija tik daudz piedzīvots un sajusts. Emocijas sita augstu vilni. Tomēr kaķus mūsu klātbūtne nemaz neinteresēja, viņi pamodās un ieraudzīja apkārt notiekošo tikai tad, kad tika atnesti kaķiem paredzētie kārumi,» viņa smej.
Dienu pirms došanās mājās jaunietes pat veica brīvprātīgo darbu «Food Lifeline». «Ar savu darbu pāris stundu laikā izveidojām apmēram 3838 maltītes cilvēkiem, kuriem nākas saskarties ar ēdiena trūkumu vai nepietiekamību. Ceļojums uz Ameriku bija lieliska iespēja iegūt plašāku perspektīvu un paskatīties, kā cilvēki dzīvo pāri okeānam. Guvu atziņu, ka, lai arī nekur nav tik labi kā komforta zonā, tur pašizaugsmes nav,» pārliecināta ir Elīna Jākobsone.
Spožmirkļi ik uz soļa
«Par iespēju doties uz Ameriku «Start Strong 3+3» uzvarētājiem uzzinājām tikai aptuveni trīs nedēļas pirms paša brauciena, jo tikai tad oficiāli atvērās Amerikas Savienoto Valstu robeža. Līdz pašam pēdējam brīdim mums visiem nebija skaidrs, vai tomēr aizbrauksim, jo ierobežojumi mainījās katru dienu,» atklāj Anna. «Apmaiņas braucienā no Latvijas devāmies deviņu cilvēku sastāvā — skolēnu mācību uzņēmums «Butterfly effect» ar mentori Ievu Sebri, kā arī konkursa 2. vietas ieguvēji — uzņēmums «Raincase» no Āgenskalna Valsts ģimnāzijas ar skolotāju Santu Kazaku — un daļa no iepriekšējā gada konkursa uzvarētājkomandas.»
Visu nedēļu grupa dzīvoja Vašingtonas Universitātes studentu pilsētiņā. «Mūs visus pārsteidza fakts, cik ļoti lielu pilsētas daļu aizņēma studentu pilsētiņa, jo tā bija kā atsevišķa pilsēta pilsētā, kuras kopējā platība ir 3,3 km2. Pilsētiņā atrodas studentu kopmītnes, ēdināšanas telpas un dažādas organizācijas,» min konkursa uzvarētāja. «Ļoti nepierasti bija redzēt, ka augstskolas vārds ir piesaistīts visam, kas atrodas studentu pilsētiņā, piemēram, «University of Washington smoke shop». Domāju, ka pie mums cigarešu veikala vārdu piesaistīt universitātei liktos pavisam nepieņemami. Visas nedēļas laikā iepazināmies ar apmēram desmit studentiem, kuri šajā nedēļā mums bija universitātes vēstnieki, palīdzot iepazīt kultūru ASV, pašu pilsētu, kā arī pastāstīja par universitātes dzīvi Amerikā. Interesanti un negaidīti studentu vidū bija sastapt latviski runājošu puisi, kurš piecus gadus dzīvojis Latvijā. Tomēr jāpiemin, ka daudz mācījāmies un tikai izklaides brauciens tas noteikti nebija. Katru rītu parasti sākām ar mūsu pašu vadītām rīta sanāksmēm, kur diskutējām par problēmām, kas mums pašiem likās aktuālas: iekļaušana, globalizācija, sevis iemīlēšana un saprašana. Ik dienu iepazināmies ar kādu cilvēku, devāmies apskatīt kādu tūrisma vietu vai uzņēmumu, pirms tam uzzinot tā vēsturi un vajadzību mūsdienās.
Viens no maniem spožmirkļiem un pārsteigumiem bija second hand jeb lietoto preču veikalu apmeklējums, kas ir milzīgi. Un tas, ka cilvēki ir tik jauki, runātīgi! Bija ļoti nepierasti saņemt atvainošanos no cilvēkiem, ja pat tas bija mazs sīkums vai tā nemaz nebija viņa vaina. Tāpat pārsteiguma moments, taču šoreiz ne labā nozīmē, bija par cilvēkiem bez dzīvesvietas, jo, aizbraucot pāris pieturas ārpus centra, viņu tiešām ir daudz. Ir sabūvētas telšu pilsētiņas uz ielām, mežos, blakus šosejai. Kultūršoks bija redzēt cilvēkus vienkārši guļam uz ielas ar papīra zīmēm rokām, kur rakstīts: «Lūdzu, palīdziet, līdz īres nomaksāšanai atlikušas vien trīs dienas un man pietrūkst 86 dolāru.» Sietlā bezpajumntieki ir ļoti liela problēma, jo tieši tur attīstību uzsāka «Google», «Amazon» un citas lielās kompānijas, kas līdz ar to pacēla īpašumu cenas visā pilsētā, daudzus atstājot bez pajumtes.
Atšķirīgās laika zonas gan nebija nekas jautrs, lai ieietu jaunajā ritmā — pāris dienas nesanāca izgulēties, bet kopumā tas bija sīkums, jo piedzīvojums bija lielisks. No ASV uz mājām centos pārņemt pozitīvismu. Tagad daudz vairāk novērtēju to, kas man ir, papildinot to ar plus četriem kilogramiem koferī.»

Skolēnu mācību uzņēmums (SMU)
ir skolēnu veidots un vadīts mācību uzņēmums, kura darbībai piemīt izglītojošs raksturs. Skolēnu mācību uzņēmums mācību nolūkos pilda īsta uzņēmuma funkcijas un darbojas reālā vidē — skolēni ražo un pārdod preces vai pakalpojumus. SMU nav juridiska statusa — tos pārstāv Junior Achievement Latvija un skolēna izvēlētā mācību iestāde.
SMU programmas mērķis ir jaunas uzņēmēju paaudzes un nozares ekspertu izglītošana, mācību procesā sasaistot teorētiskās zināšanas ar praksi. Mācību metode vērsta uz apzinātu, mērķtiecīgu visu iesaistīto pušu mijiedarbību un līdzdarbošanos, ietekmējot mācību satura attīstību un paverot lielas improvizācijas iespējas pedagogam un skolēnam. Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija atzinusi konkrēto metodi un rekomendē to izglītības iestādēm kā uzņēmējspējas attīstošu un pilnveidojošu.
Skolēnu mācību uzņēmums savu darbību sāk ar biznesa idejas radīšanu. Tālāk jau seko pati SMU veidošana: iepazīšanās ar rokasgrāmatu, dalībnieku atbildību sadale (un komandas sadale direktora, grāmatveža, mārketinga vadītāja un ražošanas daļas vadītāja amatos) un biznesa plāna izveide. Uzņēmumam attīstoties, notiek ražošana un mārketinga aktivitātes. Ar gatavu produktu uzņēmums piedalās gadatirgos, veic pārdošanas aktivitātes, iespējams, gūst peļņu un praksē izprot grāmatvedības uzskaites nepieciešamību. Starpposmos uzņēmumu komandām tiek dota iespēja piedalīties dažādākajos konkursos un sacensībās, kā arī pretendēt uz nominācijām. Mācību gada beigās skolēniem tiek dota izvēle — uzņēmumu likvidēt vai turpināt tajā darboties.
Daži piemēri, ko, veidojot savu skolēnu mācību uzņēmumu, skolēns iegūst:
⇒ zināšanas uzņēmējdarbībā;
⇒ pārdošanas prasmi;
⇒ prezentēšanas prasmi;
⇒ zināšanas par finanšu analīzi;
⇒ prasmi plānot savas finanses;
⇒ prasmi darboties komandā;
⇒ nozīmīgus biznesa kontaktus un piedāvājumus;
⇒ iespēju parādīt savas spējas un prasmes citiem;
⇒ pieredzi ļoti daudzās dzīves jomās (saskarsmē, organizēšanā);
⇒ ierakstu CV;
⇒ starptautisku pieredzi un draugus visā pasaulē;
⇒ savu peļņu;
⇒ uzvaras «garšu»;
⇒ iespēju iegūt JA Latvija sertifikātu, kas dod priekšrocības, iestājoties vairākās augstskolās.