Varoņu diena

Žurnālista viedoklis

Pirmais mācību mēnesis ir aizskrējis nemanot. Viss lēnām jau kļūst ierastāk, attālinoties no apokaliptiskās sajūtas, mēs iesoļojam oktobrī. Un, kā jau katru gadu, oktobra pirmajā svētdienā Latvijā tiek atzīmēta Skolotāju diena. Citviet pasaulē to atzīmē dažādos datumos, piemēram, daudzās Eiropas valstīs tā tiek atzīmēta šodien, 5. oktobrī.
Kāpēc Varoņu diena? Nezinu, vai tas ir aizvainojoši — salīdzināt skolotājus ar varoņiem, bet tik un tā to darīšu, jo tieši tādi viņi ir. Gribu teikt, ka vīriešu dzimti šeit izmantoju, arī atsaucoties uz skolotājĀM. Tāpēc piedodiet, nekādi necenšos te propagandēt patriarhātu. Lai arī ironiski, vadoties pēc IZM datiem, Latvijā ir lielākais sieviešu īpatsvars skolotāju vidū.
Bet ne par to ir stāsts! Kāpēc Varoņu diena un kāpēc man ir visas tiesības tā to dēvēt? Skolotāji nav tikai kaut kāds intelektuāls patērējamais resurss. Vismaz labi skolotāji tādi nav. Bet kādi ir labi skolotāji? Man patīk krievu rakstnieka Ļ. Tolstoja atziņa: «Ja skolotājam ir tikai mīlestība pret darbu, viņš būs labs skolotājs. Ja skolotājam ir mīlestība tikai pret skolēnu, piemēram, tēvu, māti, viņš būs labāks par skolotāju, kurš ir izlasījis visas grāmatas, bet nemīl ne darbu, ne studentus. Ja skolotājs apvieno mīlestību pret darbu un studentiem, viņš ir ideāls skolotājs…»
Šī varbūt ir tikai viena no simts definīcijām par labu skolotāju, bet, manuprāt, vistuvākā. Bieži dzirdam, ka skolēni skolu sauc par otrajām mājām, tādējādi skolotāji, lai arī netieši, pilda nedaudz skolēna vecāku funkciju. It īpaši spilgti tas izpaužas sākumskolā. Bet, manuprāt, labs skolotājs ir tāds, kas spēj iedvesmot, iemācīt, protams, atbalsta savus skolēnus, dod viņiem iespējas paplašināt savus interešu laukus, palīdz attīstīties un augt. Protams, tas neietilpst skolotāja pienākuma sarakstā. Skolotājam jāiemāca viela, jāpārbauda skolēnu zināšanas…
Tomēr dažiem skolēniem skolotājs ir kaut kas vairāk. Daži skolēni raugās uz skolotājiem kā uz personībām, kā uz nākotnes sevi. Pierādās, ka labi skolotāji spēj motivēt un iedvesmot skolēnus. Un tas darbojas arī atgriezeniskajā saitē — labi, motivēti skolēni iedvesmo skolotājus.
Manā pamatskolas pieredzē ir bijuši atbalstoši skolotāji, kuri ar prieku nāk uz darbu, entuziastiski pasniedz jaunas tēmas, ieintriģē citus dažādos pasākumos. It īpaši tāda bija mana pamatskolas sociālo zinātņu un vēstures skolotāja. Pateicoties viņai, esmu piedalījies dažādos pasākumos un konkursos, ieraudzījis un iepazinis sev interesējošas lietas tuvāk, un arī esmu sapratis, ar ko gribu nodarboties nākotnē. Ceru, ka ir daudz tādu skolotāju, kuri ir motivējuši un atbalstījuši skolēnus, snieguši viņiem prieku nākt uz stundām un iepazīt jaunas lietas.
Ceru, ka esmu pienācīgi argumentējis vārda «varonis» lietošanu un droši varu saukt visus skolotājus par tādiem. Runājot par skolotājiem, kuri iedvesmo un kuri ir varoņi, iesaku noskatīties režisora Džona N. Smita 1995. gada filmu «Bīstamie prāti», kas parāda skolotāja grūto, tomēr skaisto un iedvesmojošo ikdienu ar skolēniem. Labs skolotājs tev iemācīs lasīt, bet izcils skolotājs tev iemācīs rakstīt! Priecīgu Skolotāju dienu!