Talsenieces Anna Bīriņa un Elīna Jākobsone, kuras šogad aizvadīja savu pēdējo mācību gadu kā Talsu Valsts ģimnāzijas skolnieces, savam un Talsu vārdam ļāvušas izskanēt ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē. 2019. gadā jaunietes «Junior Achievement Latvia» programmas ietvaros dibināja savu Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) «Butterfly effect», kura pamatnozare ir apģērbu batikošana. Uzņēmuma ideja ir īpaša, jo par izejmateriāliem kalpo otrreizēji izmantojami apģērbi, kas ļauj ietaupīt dabas resursus.
Aktuālais vēstījums tika sadzirdēts un pēc gadu ilgas dalības konkursā «Start Strong 3+3» 18. jūnijā LIAA «Jauno uzņēmēju dienas 2021» finālā par uzvarētājām, kas balvā saņem apmaksātu braucienu uz ASV, kļuva klasesbiedrenes Anna un Elīna ar uzņēmumu «Butterfly effect», tulkojumā — tauriņa efekts. Skolēnu mācību uzņēmumu mērķis ir jaunas uzņēmēju paaudzes un nozares ekspertu izglītošana, mācību procesā sasaistot teorētiskās zināšanas ar praksi.
— Kā radās ideja par batikota apģērbu darināšanu?
— Uzsākot mācības Talsu Valsts ģimnāzijā un iestājoties biznesa novirziena klasē, zinājām, ka būs jāveido uzņēmums, bet līdz īstajai idejai netikām ilgi. Apkopojot savus spēkus un stiprās puses, sapratām, ka esam mākslinieciskas un mums patīk eksperimentēt, tādēļ jāveido kaut kas krāsains un neparasts. Pēc ilgiem meklējumiem nonācām pie idejas par batikošanu, kaut arī neviena no mums to iepriekš nebija darījusi.
— Kāpēc «Butterfly effect»?
Elīna: — «Butterfly effect» (tulkojumā — tauriņa efekts) ir metafora, kas atklāj, kā mazas izmaiņas laika gaitā var radīt ievērojamas pārmaiņas. Tā arī mēs — uzdrīkstoties, maziem solīšiem, cītīgi strādājot pie sava skolēnu mācību uzņēmuma, spējam veicināt pozitīvas pārmaiņas.
— Kā ir ar logo — kura bija idejas autore un kāds bija pārējo vizuālo materiālu radīšanas process?
Anna: — Pie logo idejas nonācām ātri un viegli, jo taureņi ir daļa no uzņēmuma idejas, bet paša logo tapšana gan tāda nebija. Pie logo veidošanas strādāja Elīna. Pagāja laiks, kamēr izveidojām to tieši tādu, kādu vēlējāmies, — atbilstoši sākotnējai vīzijai. Par pārējiem vizuālajiem materiāliem, vizītkartēm, vārdu kartēm, stenda noformējuma lietām atbildēju es, tas prasīja zināmu piepūli, jo iepriekšējas pieredzes man nebija, bet galu galā šķiet, ka rezultāts sanāca labs.
— Kā izvēlējāties apģērbus, kurus batikot? Vai jums bija ilgtermiņa partneris? Kādi bija uzstādītie kritēriji?
— Vēlējāmies, lai mūsu uzņēmums būtu dabai draudzīgs un gribējām pastāvēt par labvēlīgām pārmaiņām pasaulē, tāpēc nepirkām jaunus apģērbus, bet gan devāmies meklēt apģērbu uz lietoto apģērbu veikaliem. Uzstādījām nosacījumus, ka pirksim apģērbu, kas būs labas kvalitātes, īstā materiāla, jo ne visus materiālus ir iespējams batikot. Meklējām apģērbu, kas nav pārāk dārgs, lai gala cena būtu pieņemama.
— Uzņēmumā darbojāties kopā. Kas katrai no jums ir bijusi darba mīļākā daļa, sākot no idejas līdz reālam produktam un tā pārdošanai klientam?
Elīna: — Mans mīļākais process bija nonākšana pie idejas. Tik daudz iespēju un tikpat daudz nezināmu iznākumu.
Anna: — Man ļoti mīļa bija pārdošanas daļa, tikšanās ar cilvēkiem un produkta prezentēšana, jo varēju pārliecināties par savām prasmēm, pastāstīt pircējiem par savu nodarbi un labi pavadīt laiku. Sarunas ar pircējiem un žūriju bija labākā pieredze, lai uzlabotu savas komunikācijas prasmes.
— Kā sadalījāt darba pienākumus? Par ko bija atbildīga Anna, par ko — Elīna?
— Komandas darbs spēlēja lielu lomu, jo bez savstarpēja atbalsta un komunikācijas nekas nebūtu sanācis. Strādājot komandā, iemācījāmies sadalīt darbus. Anna bija atbildīga par produkta pasniegšanu sociālajā vidē, ierakstu veidošanu un modeļu fotografēšanu, kuri piekrita mazajām fotosesijām, lai atrādītu mūsu batikotos apģērbus. Elīna atbildēja par finansiālo pusi un ikdienas izdevumiem, nāca klajā ar jaunām idejām, ar ko papildināt mūsu preču klāstu, un izšuva uz jau batikotajiem apģērbiem.
— Kuros brīžos visizteiktāk bija jūtama uzvaras garša?
— Katrs tirdziņš bija liels piedzīvojums, sākot no gatavošanās līdz nonākšanai galamērķī ar visu stendu un apģērbiem, kas jāizpako un jāsakārto. Svarīgi bija pierādīt sevi žūrijai, pastāstot par savu radīto produktu, lai iegūtu kādu nomināciju. Jutāmies pacilātas, kad pierādījām sevi vērtētājiem. Ja tirdziņā saņēmām nomināciju, tā tiešām bija uzvaras garša. Gada lielākā uzvaras garša bija tas, ka kļuvām par «Start Strong 3+3» konkursa uzvarētājām.
— Kas ir «Start Strong 3+3»?
— «JA Latvia», ASV vēstniecības Latvijā un karjeras skolas «Start Strong» izveidots SMU konkurss, kura galvenā balva ir apmaksāts pieredzes brauciens uz ASV. Konkurss norisinājās visu mācību gadu, tā laikā piedalījāmies trīs «Start Strong» ekspertu meistarklasēs, kurās ieguvām daudz vērtīgas informācijas, kā uzlabot savu ikdienas dzīvi un iegūt panākumus biznesā. Pēc katras meistarklases tika uzdots mājasdarbs, kas katram komandas dalībniekam bija jāpilda atsevišķi un jāiesūta video formātā, kopumā trīs meistarklases un trīs mājasdarbi. Žūrija mūs vērtēja pēc aktivitātes meistarklasēs, pēc iesniegtajiem mājasdarbiem un gala intervijas. Lai arī viss notika attālināti «Zoom» platformā un nebija iespējas pārējos konkursa dalībniekus (ieskaitot mūs, 42 komandas) satikt, tāpat tā bija neatsverama pieredze visam mūžam.
— Kas ir galvenā lieta, ko esat ieguvušas no SMU veidošanas?
— Apzinājāmies savas spējas, gūstot apliecinājumu, ka viss ir iespējams, ja tiek ieguldīts darbs un ir apņemšanās darboties. Veidojot skolēnu mācību uzņēmumu, ir iespējams iemācīties to, ko skolā nemāca, tāpēc pieredze ir ļoti vērtīga.
— Kādi ir jūsu plāni tuvākajiem trīs gadiem? Uzņēmumu «Butterfly Effect» plānots likvidēt vai turpināsiet tajā darboties?
— Tā kā Talsu Valsts ģimnāziju šogad esam absolvējušas, arī mūsu skolēnu uzņēmums ir likvidēts, bet abas plānojam turpmākos trīs gadus veltīt studijām universitātē, pilnveidojot sevi un attīstot savus individuālos mērķus (Elīna interesējas par psiholoģiju, bet Anna plāno savu nākotni saistīt ar uzņēmējdarbību).