«Kopā strādājot, ļoti daudz mācījāmies»

Jauniešiem.lv

Pēc vairāk nekā pusgadu ilgas projekta izstrādes dienasgaismu ieraudzījis Talsu Valsts ģimnāzijas skolēnu izauklētais podkāsts «Tornis». Projekta mērķis ir veicināt skolēnu radošumu, pilnveidot mediju un komunikācijas prasmes, kā arī sniegt pieredzi raidījumu ierakstīšanā un apstrādē. Tā kā tēmu klāsts ir gana plašs un daudzveidīgs, projektā paralēli darbojas divas grupas — interesenti, kas veido saturu rubrikai «Bazars», un pastāvīgie komandas dalībnieki, kas atbild par citām rubrikām.
Šobrīd publicētas pirmās četras podkāsta «Tornis» epizodes — pilotepizode, kurā iespējams uzzināt vairāk par projektu, saruna ar fizikas skolotāju Imantu Fokerotu, ultramaratonisti un skolas dežuranti Daci Hartmani, kā arī Eiropas U—20 vicečempionu šķēpmešanā — Krišjāni Suntažu. Projekta izstrādātāji — Līva Krista Učelniece, Reinis Lozbers, Dāvis Indriksons, Renāte Spirga un Roberts Pičukans — skaidro, ka ideja īstenota biedrības «Delna» rīkotā projektu konkursa «Īsteno savu ideju skolā» ietvaros. Apsverot idejas, kas turpinātu pastāvēt arī pēc projekta beigām, jaunieši nonāca pie domas par podkāstu, kura ietvaros Talsu Valsts ģimnāzijas skolēni paši radītu savu saturu. Vispirms tika izveidots video vēstījums — lai gan ideja par podkāstu balsojumā neuzvarēja, balsotāju paustā interese jauniešus pārsteidza. «Pēc projekta noslēguma direktors Gundars Sebris deva ziņu, ka ir atrasts finansējums un arī viņam šī ideja šķiet interesanta. Nolēmām, ka šī ir lieliska iespēja, kas jāizmanto! Pēc tam sākās pats laikietilpīgākais un intensīvākais podkāsta izveides posms, kad visas idejas bija jāimplementē,» atklāj jaunieši.
Spēks ir komandā
Projekta pirmsākumos komanda sastāvēja no trīs dalībniekiem — Dāvja Indriksona, Līvas Kristas Učelnieces un Roberta Pičukana, taču, projektam attīstoties, radās pienākumi, kuru izpildei bija nepieciešami cilvēki no malas. Šajā brīdī komandai pievienojās Reinis Lozbers, kurš parūpējās par aparatūras izvēli, un Renāte Spirga, kuras galvenie pienākumi bija mājaslapas izstrādāšana un grafiskais dizains. Par saturu atbild visi pieci komandas dalībnieki, bet pārējie pienākumi tiek sadalīti, vadoties pēc spējām. Dāvis ir ļoti komunikabls, tāpēc viņam ir uzticēti pienākumi, kas saistās ar auditoriju, — viņš atbild par sociālajiem tīkliem, cenšas popularizēt projektu un sazinās ar potenciālajiem podkāsta viesiem, kā arī montē video. Roberts interesējas par tehnoloģijām, tādēļ viņš dažkārt izpalīdz ar grafisko dizainu un citiem tehniskiem jautājumiem. Reinim ir zināšanas par audio tehniku, tādēļ viņa pienākums bija atrast piemērotu aprīkojumu un veikt epizožu pēcapstrādi. Līva ir ļoti aktīva un ņem dalību dažādās jauniešu organizācijās — viņas galvenais pienākums ir plānot podkāsta darbību, kā arī atbildēt par sociālajiem tīkliem. Renāte nodarbojas ar programmēšanu, tādēļ izstrādāja un uztur podkāsta mājaslapu, atbild par noformējumu un grafiskajiem elementiem, kā arī veido ierakstus sociālajiem tīkliem. Komunikācija jauniešu starpā ir diezgan vienkārša, jo viņi visi, izņemot Reini, mācās vienā klasē.
Mērķis — satura dažādība
«Cenšamies ieklausīties pārējo viedoklī un aktīvi komunicējam. Ja kāds kaut ko izdara, tas tiek ierakstīts kopējā čatā, kur sniedzam savu viedokli un dodam zaļo gaismu. Vislielākais izaicinājums pēdējā pusgada laikā ir bijis Talsu Valsts ģimnāzijas ēkā notiekošais remonts. Tā kā pastāvīgajā ierakstīšanas vietā — tornītī vēl nav iespējams ievākties, mums bija jāpielāgojas un jāmeklē vieta, kur veikt ierakstus. Grūtības radīja arī epidemioloģiskā situācija, kuras dēļ sākotnējos ierakstus nācās veikt skolas stadionā. Vēlējāmies, lai podkāsta kvalitāte būtu ļoti augsta jau publicēšanas brīdī. Tas prasīja daudz laika un darba, tādēļ bija sarežģīti iekļauties termiņos. Lai arī gala termiņš bija mācību gada beigas jeb 31. maijs, projektu izdevās publicēt tikai 2. jūnijā. Tehniskais nodrošinājums mums nekādas problēmas nesagādāja, jo komunikācija ar visiem iesaistītajiem bija ļoti laba. Saraksts ar kvalitatīvu un ilgtspējīgu aparatūru tika izveidots ļoti veiksmīgi, un skolas vadība to nodrošināja.
Šobrīd esam izveidojuši trīs rubrikas, kurām aktīvi paredzēts veidot saturu vismaz divas reizes mēnesī. Epizožu biežums nav noteikts, jo to ietekmē dažādi faktori. Tas lielā mērā ir atkarīgs arī no tā, cik aktīvi Talsu Valsts ģimnāzijas skolēni vēlēsies iesaistīties šajā projektā. Tā kā podkāsta mērķauditorija nav tikai Talsu Valsts ģimnāzijai piederošie, vēlējāmies radīt saturu, kas piesaistītu dažādas cilvēku grupas. Rubrikas «Akvārijs» saturs ir saistīts ar mūsu skolu un iekļauj sarunas ar skolēniem, skolotājiem un absolventiem. Pretēja «Akvārijam» ir rubrika «Domātava», kas iekļauj viesus un tēmas, kas nav saistītas ar skolu, un, iespējams, varētu piesaistīt lielāku cilvēku grupu. Trešā un visplašākā rubrika ir «Bazars», kurā pašiem Talsu Valsts ģimnāzijas skolēniem ir iespēja izveidot savu podkāsta epizodi par jebkādu viņiem interesējošu tēmu. Pirms izvēlamies un aicinām viesus, vispirms savā starpā apspriežamies. Aicinām tos, kuri mums šķiet interesanti. Pašlaik koncentrējamies uz vietējiem cilvēkiem, jo Talsi un Talsu Valsts ģimnāzija ir podkāsta pamats. Ar laiku ceram uz plašāk pazīstamiem viesiem,» nākotnes iecerēs dalās jaunieši.
Izkāpt no komforta zonas
Neskaitot podkāsta veidošanu, ikdienā viņi atrod laiku arī daudz kam citam. Roberts trenējas vieglatlētikā (tāllēkšanā un sprintā),bieži dodas MTB izbraucienos, pats kopj un labo savu velosipēdu, kā arī aizraujas ar grafisko dizainu un programmēšanu. Karjeru viņš vēlas veidot datorzinātņu nozarē, taču ir gatavs izmantot visas dzīves sniegtās iespējas. Renātei vaļasprieku netrūkst — viņas aizraušanās ir programmēšana, instrumentu spēle, velobraukšana, fotografēšana, lasīšana, video filmēšana un montāža. Savu nākotni viņa vēlas saistīt ar datorzinātnēm. Dāvis aizraujas ar basketbolu, hip-hop dejām, video montāžu un nākotni plāno saistīt ar uzņēmējdarbību. Reinis ir pievērsies mūzikai — brīžos, kad viņš nespēlē Arbana vingrinājumus vai etīdes, jaunietis ar klavierēm spēlē džeza trompetista Četa Beikera izpildīto mūziku. Pēdējā laikā Reinis ir iepazinies ar datorsistēmu «DAW» un strādā ar dažādiem virtuālajiem instrumentiem, kas ļauj paplašināt iespējas muzikālās domas izteikšanai. Pēc skolas pabeigšanas viņš plāno mācīties trompetes spēli Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskolā. Līva ikdienā pavada laiku ārpus mājas, braucot garos izbraucienos ar riteni, staigājot, spēlējot volejbolu un peldot. Nākotnē viņa cer mesties izaicinājumos, bet karjeras ziņā galīgo izvēli vēl nav izdarījusi.
Projekta laikā, visiem kopā strādājot, jaunieši apguvuši gan praktiskās zināšanas, gan emocionālās un sociālās prasmes. «Podkāsts liek izkāpt no komforta zonas. Tā izveide prasīja daudz laika — lai paveiktu visus nepieciešamo un sagatavotos eksāmeniem, diena bija rūpīgi jāplāno. Bieži saskārāmies arī ar dažādām problēmām, kuru atrisināšana bija uz mūsu pašu pleciem. Sapratām, ka podkāsta tehniskā kvalitāte ir augstā līmenī, bet saturam jābūt pēc iespējas dabiskākam. Esam gatavi jauniem izaicinājumiem un ceram, ka arī podkāsta «Tornis» turpinātāji apzināsies projekta milzīgo potenciālu!»