«Pandēmijas laikā esam smagi cietuši»

Izglītība

Par to, kā skolām sokas ārkārtas situācijā, dzirdam visai bieži, taču skolas nav vienīgās, kas šajā izaicinājumu pilnajā laikā sastopas ar sarežģījumiem. Izmaiņas tiešā veidā ietekmē arī pirmsskolas izglītības iestādes. Par to, kā klājas Laucienes pirmsskolas izglītības iestādei «Bitīte», vairāk pastāstīja iestādes vadītāja Ivika Zēberga.

— Kā situāciju pirmsskolas izglītības iestādē «Bitīte» ir ietekmējis valstī notiekošais?
— Mainījies ir viss, sākot ar darbinieku skaitu un beidzot ar bērnu skaitu. Pavasara periodā vecāki bija nobijušies, līdz ar to varējām palaist darbiniekus atvaļinājumā, bet šobrīd bērniem ir tendence atgriezties, jo vecāki ir noguruši. Pandēmijas laikā esam smagi cietuši un sekas izjūtam joprojām, jo mums trūkst darbinieku. Daļa darbinieku «Covid-19» ir izslimojuši, bet infekcija ir izsaukusi citas vainas un ārstēšanās ir ievilkusies. Grūti noskatīties, kā darbinieki izdeg.
— Šobrīd meklējat cilvēkus, kuri īslaicīgi, periodiski varētu aizvietot attaisnotā prombūtnē esošus darbiniekus. Cik liela ir atsaucība?
— Atsaucība ir, bet neteikšu, ka ļoti liela. Dzīvojam uz priekšu pa nedēļām. Šobrīd no sešām audzinātājām strādā divas. Viena audzinātāja strādā savu slodzi, otra — mazliet vairāk. Liels atbalsts ir skolotāju palīgi. Pozitīvi ir tas, ka skolotāju palīgiem nav jāmazgā trauki, kā tas ir citās iestādēs. Tā kā trauku mazgāšana un galdu klāšana atkrīt, viņi var nākt palīgā skolotājiem.
— Kā nolēmāt ievietot sludinājumu facebook?
— Tā bija bezizeja. Pēc sarunas ar izglītības pārvaldes vadītāju sapratām, ka pagasta teritorijā nav tādu cilvēku, kuriem būtu atbilstošas izglītības. Valsts nodarbinātības aģentūra norādīja, ka sludinājums jāliek viņu portālā, bet bērnudārzā tādām situācijām nevar sagatavoties, jo bieži vien pedagogs piezvana vakarā vai 6.00 un viņa vieta kaut kā jāaizpilda. Šādās reizēs nav laika rīkot konkursu, izsludināt vakanci un gaidīt pieteikumus.
— Kā tiek organizētas nodarbības, mācību process?
— Mūzikas stundas katru dienu nedēļas garumā notiek tikai vienai grupai. Mūzikas skolotāja satiekas tikai ar vienas grupas bērniem. Attiecīgi nākamajās nedēļās nodarbības šai grupai nenotiek. Šis modelis ir veiksmīgi aizgājis. Tad, ja ir kāds saslimšanas gadījums, kontaktpersonas tiek noteiktas vienas grupas ietvaros. Sporta nodarbības notiek ārā, bet sliktu laikapstākļu gadījumā — iekštelpās. Vecākiem tiek piedāvāta iespēja paturēt bērnus mājās, un audzinātājas, izmantojot informācijas tehnoloģijas, cenšas iegūt atgriezenisko saiti. Pozitīvi ir tas, ka apgūstam un mācāmies lietot informācijas tehnoloģijas. Piecgadīgo grupiņā tiek organizētas «Zoom» tikšanās — bērni var satikties ar tiem, kuri ilgstoši uzturas mājās. Bērni ļoti labprāt atrāda, ko viņi ir apguvuši, un priecājas par šīm tikšanās reizēm. Arī e-klasē tiek ievietoti uzdevumi, ko iespējams veikt mājas apstākļos.
— Kādas ir atsauksmes no vecāku puses?
— Vecāku uzskati ir ļoti dažādi, jo ne visi vecāki to spēj. Tas ir atkarīgs no tā, cik liela ir ģimene. Bieži vien ģimenē, kurā ir vairāki skolēni, vecāki nespēj tikt ar visiem galā. Protams, ir ģimenes, kas ļoti sekmīgi mājās apgūst mācības. To mēs secinājām pēc «Zoom» tikšanās — piecgadīgo grupiņā ir mammas, kuras ir ļoti kompetentas un veiksmīgi tiek ar visu galā.
Lai atvieglotu ikdienu, pašvaldība mums ir piešķīrusi arī busiņu. Domājot par to, mani pārņem divējādas izjūtas — ar vienu roku velku bērnus uz iestādi, nodrošinot transportu, bet ar otru roku — stumju projām, lai mazinātu slimības izplatību.
— Kā bērnus, vecākus un darbiniekus notiekošais ietekmē emocionāli?
— Man šķiet, ka visi ir noguruši. Šī situācija ļoti nogurdina — sarežģījumus sagādā arī tas, ka mums bija tik daudz karantīnu. Infekciju ir izslimojuši seši bērni un 11 darbinieki. Šādai mazai iestādei tas ir ļoti daudz, bet nevienu brīdi neesam apturējuši ie-stādes darbību. Arī pēc darbiniekiem spriežu, ka ir iestājies pagurums. Gaidīt, kurā brīdī atkal kāds kritīs, cik daudzus paķers līdzi… Šī problēma ir sociāla un bieži paķer līdzi citus.
— Kādus drošības/piesardzības pasākumus cenšaties ievērot?
— Dezinfekcija pirmsskolas izglītības iestādē ir bijusi aktuāla vienmēr. Pašvaldība budžetā ir iekļāvusi tādu sadaļu kā dezinfekcijas līdzekļi un pandēmijas laikā piešķir papildu dezinfekcijas līdzekļus. Veicam dezinfekciju pastiprinātā režīmā — rokturi un kāpņu margas tiek dezinficēti vairākas reizes dienā. Ikdienā lietojam aizsargmaskas, un arī vecāki lieto aizsargmaskas. Pie durvīm ir izlikti paziņojumi, un drūzmēšanās nenotiek — bieži vien vecāki bērnu ģērbšanai izmanto koridoru.
— Kā vērtējat valdības priekšlikumu bērnudārzu nodrošināt tikai to vecāku atvasēm, kuri nevar strādāt attālināti?
— Grūti teikt. Ja skatāmies no slimības ierobežošanas viedokļa, lēmums ir atbalstāms. No otras puses, katrs pedagogs, izlaižot bērnu no savas grupiņas, no iestādes, grib redzēt rezultātu. Diemžēl šādā situācijā rezultāts varētu nebūt tāds, kādu mēs to gribam redzēt.