«Veselība zaļajā šķīvī»

Veselība

Marta vidū, sākoties pandēmijai, teju vai trīs mēneši ir pagājuši, cilvēkiem strādājot no mājām. Ir arī tādi darba ļaudis, kuriem attālinātais darba process ir bijis mazkustīgāks, nav bijusi ierastā došanās uz darbu klātienē, tādēļ ir uzkrājies arī kāds lieks svara kilograms. Sākoties vasarai, daudzu cilvēku apņemšanās ir uzturā izmantot aizvien veselīgākus produktus un censties no svara atbrīvoties.
Kad dārzos jau parādījušies pirmie pašu audzētie zaļumi, mūsmājās iecienīta recepte ir rukolas salāti ar dārzeņiem. Turklāt jāpatur prātā, ka ne vienmēr viss veselīgais būs negaršīgs. Receptei nepieciešams svaigs gurķis, tomāts, avokado, dilles, lapu salāti, spināti un rukola. Šī vitamīnu bumba garantēs veselību un mundrumu, kā arī labu pašsajūtu, jo katra no salātu sastāvdaļām ir vērtīga pati par sevi. Gurķos esošās vielas spēj izšķīdināt pat nierakmeņus. Tomāti satur B, C un K grupas vitamīnus, dzelzi, magniju, cinku un kāliju, kā arī tomāti lieliski kalpo kā brīnumlīdzeklis pret sejas ādas novecošanos. Avokado esošās vielas palīdz pret acu nogurumu un uzlabo redzi, tas nesatur holesterīnu, turklāt satur vairāk kālija (svarīgs normālai nervu sistēmas darbnīcai) nekā banāni vai kartupeļi. Dilles ir iecienītākais latviešu garšaugs — vesela mikroelementu un vitamīnu deva. Dilles palīdz tikt galā ar nervu sistēmas traucējumiem, bezmiegu, kā arī aizsargā organismu pret infekcijām, jo satur olbaltumvielas un taukskābes. Lapu salāti normalizē vielmaiņas procesus, un tajos esošais hlorofils stimulē hemoglobīna un eritrocītu veidošanos asinīs. Spināti līdzīgi sparģeļiem ir zaļumi, kas nelielos daudzumos sniedz sāta sajūtu, saturot vien niecīgu kaloriju daudzumu, turklāt tie satur jodu, fosforu, dzelzi un citus mikroelementus, kas šķīdina asinīs esošos trombus. Rukola ir pats veselīgākais dārzā vai lecektī augošais zaļums, jo tajā esošās vielas mazina onkoloģisko slimību risku, un tā būtu jālieto uzturā arī cukura diabēta pacientiem. Rukolai piemīt antibakteriālas īpašības, tās sula var palīdzēt atbrīvoties no sāpīgām čūlām, izsitumiem un abscesiem. Rukola novērš vielmaiņas traucējumus un labvēlīgi ietekmē gremošanu, jo ar tās palīdzību no organisma tiek izvadīts liekais šķidrums. Rukola jāēd kopā ar taukvielām, piemēram, augu eļļu vai avokado, jo dažas no vērtīgajām uzturvielām uzsūcas tikai taukvielu klātbūtnē.
Salātus ir ieteicams jaukt ar olīveļļu, tomēr var izmantot arī bezpiedevu jogurtu vai ierasto kefīru — pēc katra paša gaumes. Turklāt nav noteikta sastāvdaļu daudzuma, pie kura jāpieturas — piemēram, avokado nav auglis, kura specifiskā garša katram iet pie sirds, tādēļ to var aizstāt ar lielāku daudzumu gurķu vai tomātu.
Lai veselīgi!