Māksla ziepēs

Kultūra

Engurē dzīvojošā metālmākslinieka un dizainera Māra M. Gaiļa izstādes «Tīrība» pieteikumu ar aicinājumu «Nāc mazgāties! No ūdens nebaidies!» varējāt lasīt jau 2. jūnija laikrakstā, bet 6. jūnijs bija diena, kad izstāde tika atklāta un gaumīgas ironijas cienītāji varēja savām acīm baudīt ziepes ne tiešajā, ne pārnestajā nozīmē.
Izstādē var iepazīties ar paša mākslinieka Māra M. Gaiļa pausto, ka viņš atceras vecmāmiņas virtuves dizaina dekoru, kurā bija rakstīts izstādes pieteikuma aicinājums mazgāties. Šīs atmiņas ir cieši saistītas ar izstādes pamatvērtībām — tīrību cilvēciskajā saskarsmē, attiecībās, dzīves uztverē. Izvēlētais materiāls — ziepes — papildina izstādes kopējo izpratni, un darbi veidoti zemciļņa tehnikā vai brīvi stāvošos objektos. Izstādi «Tīrība» veido sešas kolekcijas: «Latvijas tūre», kurā ir darbi ar Māra M. Gaiļa skatījumu uz Kurzemes līča piekrasti, kur viņš pats arī dzīvo. Kolekcija «Eko pasts» atklāj Artiku kā svarīgu dzīves laukumu, akcentējot dabas pārmaiņas. Mākslas darbi no kolekcijas «Sociālie nospiedumi» attēlo ciešo saistību ar šodienas dzīvi. Savukārt kolekcija «100 gadi» atsaucas uz tikpat vecām vērtībām, kuras ir bijušas vai pastāv vēl šodien, bet «Ilustrētais sports/ Vārdi» veltīta kādiem sporta pasaules vārdiem un personībām. Kolekcija «Profils «Gailis»» atveido visizplatītāko mājputnu un ne tikai, jo izstādē «Tīrība» mākslinieks Māris M. Gailis apspēlē arī pats savu uzvārdu. Pie apraksta minēts, ka gailis ir rītausmas un garīgās atdzimšanas simbols. Kā nozīmīgs tas lietots visās reliģiskajās un garīgajās mācībās, un daudzām tautām gaiļa simbols rotā ģerboņu vairogus un emblēmas.
Visiem izstādes mākslas darbiem ir izsmeļoši un lakoniski paraksti, piemēram, pie «Harley Davidson» minēts, ka Viljams Silvesters Hārlijs (Wiliam Sylvester Harley) un Arturs Dāvidsons (Artur Davidson) bija viens no lielākajiem motociklu ražotājiem pasaulē. Mākslas darbā «Mihails» atveidots Mihails Tāls, kas dzīvē bijis bohēmists, bet šahā — riskantu kombināciju meistars, kur darbam pievienots arī paša šahista sacītais: «Laiks, kura mums nav, ir dārgāks par figūrām, kuras mums ir.» Savukārt mākslas objekts «Ziepju opera» ir ar komentāru, ka tad, ja cilvēks paradis iet uz operu, tad var gadīties, ka opera atnāk pie cilvēka.» Vai nav ironiski un patiesi vārdi, ironizējot par ziepju operu cilvēku dzīvē? Mākslinieks Māris M. Gailis savā mākslā nav pagājis garām arī pelnošākās pasaules tenisistes Noami Osakas vārdam, tāpēc izstāde ir ne tikai baudāma acīm, bet ir informatīvi izglītojoša tiem, kuru dzīve tālāk par savu durvju slieksni ilgstoši nav ritējusi. Mākslas darbs, kas tapis ziepju masā ar nosaukumu «Ford» ataino 1918. gada «Ford Model T» plakātu, kas tiek uzskatīts par pirmo plašākam patērētāju lokam pieejamo auto un zināms kā «Skārda Līzija». Piemirsts nav arī Mērsrags, kuru ilustrē ziepēs attēlotais stagars, kas arī Rīgas jūras līča ūdeņos nav retums. Savukārt mākslas darba «Kaltene», kurā atveidots lucītis, aprakstā minēts, ka tas ir ciems Kurzemē, kurā atrodas laukakmeņiem klāta jūras piekraste un tur sastopama kūpinātu lucīšu smarža un strīdīga arhitektūra, visdrīzāk domājot sava vārda brāļa Māra Gaiļa īpašumu. Gods būt atveidotai ziepju pamatnē ticis arī 1. Pasaules kara labākajai iznīcinātājlidmašīnai mākslas darbā «Foker». Nevar nepieminēt arī dzēriena «Coca cola» 1918. gada plakātu, ko mākslinieks Māris M. Gailis atveidojis mākslas darbā, aprakstā minot faktu, ka šo dzērienu ieteica lietot vieglu nervu sistēmas traucējumu gadījumos. Vai nav jāpasmaida, redzot, kā tas tiek lietots mūsdienās? Izstāde skatāma līdz 1. jūlijam, tā ka visiem gribētājiem ir lieliska iespēja ielūkoties ironiskā dizaina atzara meistara darbos.