Talsu autoostas ēka ieguvusi otru elpu

Talsu novads

AS «Talsu autotransports» informē, ka noslēgusies 2019. gada septembrī uzsāktā Talsu autoostas pasažieru uzgaidāmās zāles renovācija. Tās laikā uzstādīta jauna ventilācijas un ūdensapgādes sistēma, izveidots pieslēgums centralizētajai apkurei, kā arī atjaunots apgaismojums un flīžu segums, nodrošinot autoostas apmeklētājiem un darbiniekiem patīkamu, ērtu un ergonomisku vidi.
«Ēkas, tāpat kā cilvēka mūžs, ir nozīmīga vērtība, kurā neieklausīties būtu neprātīgi, tāpēc, veidojot interjeru bijušajai Talsu dzelzceļa stacijas (mūsdienās — autoostas) ēkai, tas veidots ar atsauci uz pagājušā gadsimta 20., 30. gadiem, kad arhitektūrā dominēja funkcionālisms un «Art Deco». Tos raksturo tīras, ģeometriskas formas un plaši iestiklojumi. Talsi var būt lepni attiecībā pret citām Latvijas pilsētām, kurās pārsvarā dominē padomju laikos būvētas stacijas ēkas,» uzsvēra talsenieks un arhitektūras maģistrantūras students Emīls Gulbis.
Ēkas iekštelpas viņš pirmoreiz apskatīja remontdarbu laikā — saglabāt vēsturisko cementa flīžu grīdu neizdevās, bet zāles griestu apgaismojums tika saglabāts. Vispirms E. Gulbis izpētīja ēkas vēsturi — ņemot vērā, ka vēsturiskajās bildēs bija aplūkojams tikai ēkas eksterjers, talsenieks nolēma radīt ko tādu, lai nākotnē interjera bilžu būtu vairāk. «Interjeru sāku veidot, apzinot cilvēku plūsmas un telpai nepieciešamās funkcijas. Pēdējos gados ēkā ienāk un iziet pa tām pašām durvīm — stacijas ēkai pilnīgi neloģiski. Stacijā jābūt gan ieejas, gan izejas ārdurvīm. Tā arī veidojās telpu plānojuma dalījums — ieejam ēkā no Jaunās ielas, dodamies uz kasi pēc biļetes, gaidām autobusu uzgaidāmajā zālē un tad dodamies uz peronu. Lai nodrošinātu ērtus apstākļus, uzgaidāmajā zālē tika izveidots vējtveris, samazinot aukstā gaisa ieplūšanu zālē, un durvis no zāles uz koridoru. Kad ar plānojumu biju ticis galā, ķēros klāt interjeram. Tā kā esmu saistīts ne tikai ar arhitektūru, bet arī kokapstrādes nozari, zinu, cik latviešiem svarīgs ir koks. Tas psiholoģiski rada patīkamas sajūtas, tādēļ mēbeles, palodzes, durvis, grīdlīstes, interjera priekšmeti un apgaismes ķermeņi ir izgatavoti no Latvijā ražota bērza saplākšņa, atbalstot Latvijas plātņu materiāla ražotājus un vietējos galdniecības uzņēmumus. Iekštelpā grīdu nolēmu veidot no gaišākām un tumšākām akmens masas flīzēm, par pamatu ņemot vēsturisko flīžu izkārtojumu, kuru nedaudz pamainīju. Pēc tam atlika sienas — atsedzot mūri no apmetuma, atklājās skaistas ķieģeļu sienas, kādu nav nekur citur pasaulē. Dažādu krāsu un formu ķieģeļi ir likti cits pie cita, radot kaut ko unikālu, tāpēc vienu no tām saglabāju. Apgaismojums palika tas pats — atbilstoši interjeram tika atjaunots metāla daļu krāsojums. Lai ēku padarītu pievilcīgāku, pievienoju apgaismes ķermeņus logu ailēs un stilizētu saplākšņa koku, simbolizējot dzīvību, ēkas atplaukšanu, zaļošanu un ziedēšanu.»
Pasažieru ērtībām tiek piedāvāti mantu uzglabājamie skapīši un zālē atvēlēta vieta galdam, lai skolēns, gaidot autobusu, varētu izpildīt mājasdarbus, vai viesis, braucot uz viesībām, varētu uzrakstīt apsveikuma kartīti. Lai gaidīšanas laiku padarītu interesantāku un baudāmāku, sadarbībā ar Talsu Galveno bibliotēku autoostā izvietota grāmatu lete, uz kuras novietotas grāmatas. Tās iespējams lasīt uz vietas vai ņemt līdzi, kā arī atnest sev nevajadzīgu, bet citiem noderīgu grāmatu. Zālē izvietoti arī trīs informatīvie stendi par ēkas vēsturi.
«Paldies AS «Talsu autotransports», īpaši Janai Kalējai un Ārim Zapackim par sniegto iespēju veidot šo projektu! Paldies celtniekiem par pacietīgo darbu, galdniecības uzņēmumam «EG Wood» par augstvērtīgu mēbeļu izgatavošanu, elektroinstalācijas uzņēmumam «Sigma GP» par kvalitatīvi veiktu darbu, flīžu vairumtirgotājam «Oši LTD», A. Pelēča lasītavai, Imantam Tamsonam un Talsu novada muzejam, kā arī laikrakstam «Talsu Vēstis» par dalīšanos ar vēstures materiāliem!»