Tokijas olimpiskajās spēlēs — arī Talsu skolēnu veikums

Izglītība

Talsu Valsts ģimnāzijas 11.b klases jaunieši uz Japānu gatavojas sūtīt mākslas darbu, kas šovasar tiks izstādīts Tokijas olimpisko spēļu laikā.
Sadarbība ar austrumu tālajiem nu jau draugiem notiek pirmo reizi un pateicoties UNESCO dalībskolu projektam «Artmile International Collaborative Learning 2019», kas plaši aptver dažādas pasaules valstis. Tas šķitis kaut kas tik eksotisks un interesants, ka izaicinājums tika pieņemts. Ne tikai pats mākslas darbs, kam būs gods atrasties tik liela mēroga pasākumā, bet arī aktīva komunikācija ar Japānas skolēniem un skolas pārstāvjiem ir vērtīgs ieguvums un pieredze.
Ģimnāzijas 11.b klases audzinātāja Ieva Sebre pauž prieku, ka radusies šāda iespēja, jo tas ļauj ielūkoties vairāk arī citā kultūrā, turklāt Japānas jaunieši ir neredzēti aktīvi vēstuļu rakstītāji. Lai gan Talsu un japāņu skolēnus šķir ne tikai milzīgs attālums, bet arī septiņu stundu laika atšķirība, uz vēstulēm internetā atbildes saņemtas ļoti ātri, tāpēc paši arī nevarējuši atpalikt. Regulāra saziņa notikusi ne tikai ar japāņu skolēniem un skolotāju Hiroko Mesaki, bet arī ar projekta koordinatoriem.
No Japānas pilsētas
Okajamas skolas atsūtīts liela izmēra apgleznojams materiāls, uz kura jau bija tapusi puse no mākslas darba, ar domu, ka Japānas skola atstājusi savu vēsti, kurai nepieciešams Talsu Valsts ģimnāzijas 11.b klases skolēnu mākslinieciskais turpinājums. Saziņa ar Okajamas skolu (Okayama Ichinomya Senior High School) sākusies jau pagājušā gada maijā, kad tika pārspriestas un precizētas idejas un tēmas.
Pamatideja projektā bijusi ilgtspējīgas attīstības atspoguļošana mākslas darbā, par ko vienojušās abas puses. «Doma ir ne tik daudz izteikties mākslā, bet gan likt aizdomāties, kā mums dzīvot, lai arī nākamajām paaudzēm būtu, kur dzīvot. Mūsu konkrētā darba tēma ir «Ilgtspējīga ražošana un ilgtspējīgs patēriņš»,» precizē klases audzinātāja. Projekts «Artmile International Collaborative Learning 2019» norit jau vairākus gadus un ir Japānā valstiski atbalstīts no dažādu ministriju puses. Projekts noritējis interaktīvi un vairākos posmos: iepazīšanās, dalīšanās, vienošanās, radīšana un novērtēšana, tādēļ bez savstarpējas un biežas komunikācijas iztikt nevarējis. Ieva Sebre neslēpj, ka Japānas jaunieši ir ļoti atvērti un aktīvi, jo viņiem pieredze šādos starptautiskos projektos ir lielāka, bet tas paver iespēju arī ģimnāzijas jauniešiem tiekties un augt.
Mākslas darbā izmantotās
krāsas, ir atsūtītas no Japānas un nav parastas. Lai saasinātu šā mākslas darba tematikas problemātiku, Okajamas skolēni, tāpat kā Talsu Valsts ģimnāzijas projekta dalībnieki, zīmēja savas zemes tipisko māju, bet parādīja, ka tajās lietu ir par daudz, domājot par atkritumu jautājumu.
Svarīgs ir arī aspekts, ka projekts arī pašiem dalībniekiem praktiski licis aizdomāties, piemēram, par atkritumu šķirošanu un lietderīgu preču iegādi, kas izmainījis arī domāšanu. «No Japānas skolas tika saņemts arī interesants izpētes darbs, kur viņi bija pēc internetā atrodamās informācijas atraduši, kas Latvijai ir īpašs, kur tika atrasta gan mūsu aukstā zupa, kartupeļu pankūkas, siļķe ar biezpienu un kartupeļiem,» stāsta I. Sebre, piebilstot, ka aizkustinoši bijis redzēt, ko par Latviju atraduši japāņi, un to uzrakstījuši arī ar hieroglifiem. Tāpat viņu hieroglifi, kas izkrāsoti Latvijas karoga krāsās,  — tas tik ir kaut kas! Pašas Talsu Valsts ģimnāzijas 11.b klases skolnieces Anna un Elīna, kas veidojušas mācību uzņēmumu «Butterfly effect», atzīst, ka šī sadarbība ar Japānas skolu arī pašu veidotā mācību uzņēmuma lietās vēl vairāk pastiprinājusi vēlmi darboties un dzīvot dabai draudzīgi.