Fiksējot saspēli starp cilvēka radīto un dabas spēku

Kultūra

7. janvāra vakarā Talsu Galvenajā bibliotēkā atklāšanu piedzīvoja Talsu fotokluba vadītāja Ulda Balgas fotoizstāde «Kniede». Darbu pie kolekcijas Venēcijas biennāles apmeklējuma laikā autors uzsācis 2009. gadā.
Talsu Galvenās bibliotēkas direktore Vija Nagle atgādināja, ka U. Balga ir fotomākslinieks, uguns skulptūru meistars, Talsu Krūmu mākslas grupas dalībnieks, Talsu fotokluba vadītājs, pirmā uguns skulptūru šova veidotājs Kurzemē, pirmā pasaules uguns skulptūru čempionāta 2. vietas ieguvējs, viens no grāmatas «Talsi 777» autoriem un 2008. gada Talsu Gada cilvēks. Lai iepazītu U. Balgu vēl vairāk, viņš iekļauts pasākumu ciklā «MazpilSētas stāstnīca» — tikšanās paredzēta 14. janvārī 13.00. Izstāde bibliotēkā būs apskatāma visu janvāri.
Pasakoties bibliotēkai par apsveikumu, autors pauda prieku par katru vietu, kas nav izstāžu zāle klasiskā izpratnē, bet ir pielāgota un var kalpot kā izstāžu zāle. «Būvējot jaunas kultūras iestādes, par to, ka kolektīviem un māksliniekiem, kuriem ir saistība ar skatuves mākslu, ir vajadzīga skatuve un estrāde, neviens nešaubās, bet cilvēkiem, kuri nodarbojas ar vizuālo mākslu, situācija ir mazliet sarežģītāka. Projektējot jaunas ēkas, par tādu lietu kā izstāžu zāle bieži vien aizmirst vai uzskata to par nevajadzīgu. Prieks, ka pagājušajā gadā izstāžu vietu atvēra kinoteātrī «Auseklis», kas, spriežot pēc pirmajām izstādēm, ir pozicionējusi sevi kā jauno Rīgas gleznotāju vietu. Arī šeit, bibliotēkā, ir pieci metri un 15 centimetri, kur var izstādīt vizuālās mākslas darbus. Paldies bibliotēkai, ka jūs par šādu vietu padomājāt un ka tā ir iekļauta projektā! Paldies «Baložu pasta» bijušajiem un esošajiem aktīvistiem, kuri bibliotēkai uzdāvināja bilžu iekares sistēmu! Dažas vasaras «Baložu pastā» bija izstādes, bet tad šī vieta kļuva nedroša cilvēkiem, droša tikai baložiem. Tā kā izstāžu zāle darbību beidza, iekares sistēma nonāca bibliotēkā, kur tā kalpos ilgi un lietderīgi,» uzsvēra U. Balga.
Darbu pie kolekcijas «Kniede» viņš sācis Venēcijas biennāles apmeklējuma laikā. «Plašās mākslas ekspozīcijas beigās «Arsenālā» nonācu vietā, kura glabā zīmes no senas kuģu būvētavas. Milzīgās metāla tvertnes, šķiet, bija aizgājušo laiku liecinieces, un gaisā vēdīja eļļas smārds. Manu uzmanību saistīja šo subjektu skarbais dizains ar milzīgo kniežu galvām un arī tas, kā šo vietu sāk iekarot zaļie augi. Tas viss kopā radīja nojausmu par jaudu. Man ir divas personālizstādes, kas tapušas vienā elpas vilcienā, — tā ir «Formatizācija» un «Kniede». Šīs izstādes vēsture ir šāda: Venēcijā jau 59. vai 60. reizi notika pasaulē lielākā mākslas skate — Venēcijas biennāle, un kopš 2009. gada esmu tur bijis nu jau sešas vai septiņas reizes. Šī vieta ir ļoti pievelkoša, tur ir māksla biezā slānī. Izejot no izstāžu zāles, krastmalā ir interesants objekts — ar tvaiku darbināms celtnis, kādi pasaulē ir tikai pieci vai seši. Celtnis atrodas manā interešu lokā, bet tas ir iežogots. Paejot tālāk, nonācu vietā, kur stāv milzīgas degvielas tvertnes. Visas lietas, kas ir atstātas, kaut kas grib iekarot. Šoreiz iekarotāji ir zaļie augi — dzelzs tvertne milzīga, bet zaļie augi pa vidu sāk līst, ložņāt, apskaut un ietvert to. Tā ir interesanta saspēle starp cilvēka radīto spēku, ko simbolizē kniede, un it kā tādu vāju augu. Ja tam atļauj vaļu, pēc gadiem tas visu sagrauj un pārņem, katrs augs savu lapiņu ir nostādījis pret sauli, un tad vairs no cilvēka veidotās varenās iekārtas daudz kas pāri nepaliek. Kad tik daudz staigāju un skatījos citu mākslu, man gribējās ņemt aparātu un nobildēt kaut ko sev. Tas ir fotografēts pirmo reizi, kad to ieraudzīju, pēc tam neko vairāk neesmu ieraudzījis un neko vairāk sērijai nevarēju pievienot. Man ir prieks, ka varu šo izstādi bibliotēkā šodien atklāt! Novēlu autoriem domāt par to, kas te varētu iederēties, veidot savas kolekcijas un piedāvāt tās bibliotēkai!» iedrošināja U. Balga.