Cenšoties iedzīvināt jauno Talsu novada zīmolu

Talsu novads

Pērn Talsu novada dome apstiprināja jaunu novada zīmolu. Šogad uzsākta tā iedzīvināšana, kas sev līdzi nes arī daudz jautājumu un neskaidrības no iedzīvotāju puses. Sociālajos tīklos lasāmas plašas diskusijas, kas kuram patīk un kas — ne. Tiekamies uz sarunu ar Talsu novada pašvaldības sabiedrisko attiecību un mārketinga nodaļas vadītāju Initu Fedko, lai rastu atbildes uz jautājumiem — kāpēc novadam bija nepieciešams izveidot zīmolu un ko tas sevī ietver.
— Kā radās ideja par zīmola izveidi Talsu novadam?
— 2018. gada sākumā, domājot par jaunās pašvaldības mājaslapas izstrādi, tika secināts, ka Talsu novads ir ļoti krāsains un daudzveidīgs, arī pašvaldības iestāžu, struktūrvienību un uzņēmumu logo ir ļoti daudzveidīgi, bet iztrūkst vienojošo elementu, ko iekļaut dizainā. Tad arī tika pieņemts lēmums par jauna zīmola izstrādi. Bija izveidota pašvaldības darbinieku darba grupa, lai saprastu, uz ko jākoncentrējas zīmola izstrādes procesā.
Principā tika izstrādāta zīmola komunikācijas stratēģija un Talsu novada vizuālā stila grāmata. Pēdējā iekļauj ne tikai Talsu novada logo, arī katrai pilsētai un pagastam, ņemot vērā to īpašās iezīmes, ir atvasinātas piktogrammas. Vizuālajā stila grāmatā, ar ko ikviens var iepazīties pašvaldības mājaslapā, ir definēti izmantojamie burtveidoli, krāsu kodi ne tikai novadam, bet arī katrai pilsētai un pagastam, ir atrunāts simbolu lietojums, afišu un plakātu, suvenīru dizains. Tika radīts piktogrammu raksts: tematiskā simbolika mūsdienīgā apdarē.
— Kas izstrādāja jauno novada zīmolu un cik tas izmaksāja?
— Komunikācijas stratēģe Liene Kupča (ap 6500 eiro) un dizaina studija «Teika» (ap 8000 eiro).
— Talsu novada pašvaldībai, balstoties uz izveidoto zīmolu, izstrādāta jauna mājaslapa, kas nesen palaista gaisā. Cik maksāja tās izveide?
— Jaunā mājaslapa izmaksāja gandrīz 10 000 eiro. Tās izstrādātājs sadarbojās ar dizaina studiju «Teika» un Lieni Kupču, lai tā būtu atbilstoša jaunajam zīmolam.
— Kas notiks ar visu iemīļoto Talsu brunča svītru kodu un saukli «Ieaud savu stāstu!»? Vai to turpinās izmantot?
— Zīmola izstrādātāji uzskata, ka no saukļa lietošanas Talsu novadam ir jāatturas. Pašvaldības vadība lūdza svītru koda elementu saglabāt, tāpēc arī vizuālajā stila grāmatā tika radīta atsevišķa sadaļa brunča lietojumam: kad un kā šo elementu lietot. Svītru koda elementi ir saglabāti Talsu novada pašvaldības apbalvojumos, pašvaldības informatīvā izdevuma pirmajā lapaspusē, pašvaldības izdotajā 2019. gada kalendārā, tas ir iekļauts arī skolēnu kartēs.
Šajā brīdī lielāku uzsvaru liekam uz jauno vizuālo identitāti, lai cilvēki to ieraudzītu, iepazītu un sāktu pie tās pierast, vēlāk pakāpeniski variēsim arī ar svītru koda lietojumu, tomēr jāsaprot, ka mūsu iespējas ir definētas vizuālajā stila grāmatā.
Esam rīkojuši tikšanos ar pilsētu un pagastu pārvalžu vadītājiem, kultūras darbiniekiem, lai skaidrotu un stāstītu par jauno zīmolu un parādītu, kāds ir jauno simbolu lietojums. Esam aicinājuši izmantot vizuālās stila grāmatas nosacījumus plakātu un afišu veidošanā. Piemēram, basketbola klubs «Talsi» izstrādājis savu logo, izmantojot jauno simboliku, Talsu novada sporta skola jaunos elementus iestrādājusi savās formās, arī pilsētas un pagasti izmanto jaunās suvenīru līnijas.
— Ar kādām iedzīvotāju grupām zīmola izstrādātāji tikās, konsultējās?
— Ar dažādu Talsu novada iedzīvotāju grupu viedokļu līderiem, piemēram, atsevišķi pārvalžu vadītāji, uzņēmēji, radošie cilvēki, jaunieši, deputāti.
— Kā radās sauklis «Drosme, jēgpilnums un cilvēcība»? Vai «Ieaud savu stāstu!» vairs netiks izmantots?
— Tas nav sauklis. Tās ir Talsu novada definētās pamata vērtības: drosme — spējā izvirzīt augstus mērķus un sadarboties to sasniegšanā, jēgpilnums — funkcionālas dzīves un pārvaldības organizācijā un pakalpojumos un cilvēcība — esot tuviem, skaidriem un saprotamiem.
Vērtības definētas komunikācijas stratēģijā, ko L. Kupča ieguva intervijās ar novadniekiem. Šīs ir vērtības, ko savā ikdienā jācenšas ievērot gan domei, gan pašvaldībai, gan ikvienam no mums, iedzīvotājiem. Saprotu, ka ne vienmēr tas varbūt izdodas, bet tāpēc šis atgādinājums par mūsu vērtībām ir tik būtisks: lai iedzīvotāji zinātu, ka tās ir tieši tādas un notiekošo arī vērtētu caur šo prizmu. Nenosaucot tās skaļi, tās nebūs zināmas. Vērtību definējumu neizmantojam kā saukli. Šajā brīdī, jāsaka godīgi, izjūtam saukļa trūkumu, bet arī iepriekšējā saukļa izmantošanai vairs nav īsti pamatojuma, ja tas netiek lietots kopā ar svītru kodu.
— Kā vērtē sociālajos tīklos radušos diskusiju par jauno zīmolu, jo sevišķi — par norādi uz Talsiem?
— Es to ļoti labi saprotu. Cilvēkiem nav skaidra šī zīmola maiņa, jāsaka, lai gan darbs pie zīmola izstrādes tika sākts 2018. gada sākumā, tomēr pirmā informācija par to pašvaldības informācijas kanālos parādījās vien 2018. gada augustā, septembrī.
Zīmola ieviešanu esam sākuši pamazām, iesākumā nomainījām pašvaldības vizītkaršu dizainu, izstrādājām jauno suvenīru līniju, līdztekus notika darbs pie jaunās tīmekļvietnes izstrādes, jaundzimušajiem ieviesām jaunas dāvaniņas — zeķītes jaunajos krāsu toņos. Šajā gadā to mēģinājām iznest arī ārtelpā, jāsaka gan, pieejamā finansējuma apmēros. Ļoti priecājos, ka pašvaldībā darbu sākusi jaunā vides dizainere, ceram, ka viņa būs mūsu lielais palīgs zīmola iedzīvināšanā arī vidē.
Par izvietoto reklāmas plakātu — norādi uz šosejas «Rīga—Ventspils» pirms pagrieziena uz Talsiem: jau tagad ir uzlabots rāmja vizuālais izskats, bet ilgtermiņa risinājums, kā saskaņots ar īpašnieku, tiks veikts pavasarī, kad laikapstākļi būs atbilstoši. Ja vērtību definējumu uztver kā novada saukli, tas, protams, šķiet nevietā, bet šobrīd mūsu vēlme bija iedzīvotājiem pateikt skaļi mūsu vērtības. Un bez zemtekstiem vai to sasaistes ar kādām politiskām partijām.
Jāatzīstas, es noteikti nebūtu bijusi tik drosmīga, piedāvājot mūsu novadam zīmola maiņu. Saskaroties ar nepatiku par stilizēto Talsu saulītes zīmi, kas ir mūsu novada logo, man jādomā, kā būtu uztverts pirmais izstrādātais logotipa variants, kam vispār nebija sasaistes ar līdzšinējiem Talsu novada simboliem?
— Kā panāksiet zīmola iedzīvināšanu?
— Zīmola iedzīvināšana ir komplicēts process. Piemēram, Stendes pilsētas mājaslapa ir pielāgota jaunā zīmola vizuālajām niansēm, jauno vizuālo identitāti izmantojām, organizējot pašvaldības konkursa «Talsu bruncī ieaustie» noslēguma pasākumu, Talsu novada tūrisma un informācijas centrs to iekļauj savos tūrisma materiālos, centram top jauna mājaslapa, kas arī veidota kopējā stilā. Nākamā gada budžetā vēlos iekļaut finansējumu, lai sadarbībā ar vides dizaineri zīmola vizuālos akcentus varētu ieviest pilsētvidē. Apstiprinot jauno vizuālo identitāti, tā nes līdzi arī šo ieviešanas procesu. Tagad reizēm šķiet, ka lēmums ir pieņemts, bet joprojām nevaram saprast, vai esam gatavi iet vienā vai otrā virzienā. Mūsu nodaļas darbā tagad vairs nav diskusiju par to, vai būt vai nebūt jaunajai vizuālajai identitātei: rīkojamies saskaņā ar to.
Viens no aspektiem, protams, ir šīs vizuālās izmaiņas un akcenti, tomēr ļoti būtiski man šķiet pakāpeniski pierādīt mūsu cilvēkiem, ka drosme, jēgpilnums un cilvēcība nav tukši vārdi, par ko pasmīnēt, ka tie ir pašvaldības kodols lēmējvaras un izpildvaras darbībā.