Emocionāls, dažbrīd skaudrs spogulis

Kultūra

23. augustā, «Baltijas ceļa» 30. gadskārtā, Rojas estrādē — vasaras koncertzālē — skatītāji piedzīvoja īpašu notikumu. Sadarbībā ar Latvijas Nacionālo teātri notika pirmizrāde koncertprogrammai «Es rakstu tavu vārdu: Brīvība».
Tas ir komponista Nika Matvejeva (1958—2014) trīs ciklu apkopojums ar Vizmas Belševicas, Imanta Ziedoņa un Pola Eliāra dzeju. Darbi tapuši laikā, kad Latvija cīnījās par savu brīvību un neatkarību, veidojot «Baltijas ceļu», stāvot 1991. gada barikādēs un piedzīvojot augusta puču. Koncertuzveduma veidotāji atzīst: «Mēs joprojām cīnāmies par brīvību, katram savu. Vienam tā ir sociālā cīņa, citam politiskā, vēl citam — emocionālā cīņa. Mums šķita svarīgi atkal par to runāt caur kultūras notikuma prizmu, un tieši šajā laikā, kad atceramies 30 gadus kopš «Baltijas ceļa». Koncerts ir emocionāls, dažbrīd skaudrs. Tas veidots kā kultūrvēsturisks spogulis, kurā ielūkojoties var redzēt, ko domājām pirms trīsdesmit gadiem un kādas domas mums ir tagad.» Izrādes režisors un scenārija autors ir Gundars Silakaktiņš, sadarbojoties ar savu radošo komandu, Latvijas Nacionālā teātra aktieriem, mūziķiem Raimonda Macata vadībā, Ginta Ceplenieka diriģēto kori «Vivere».
Koncertuzvedumu veido trīs cikli: «Zirgu cikls» ar Imanta Ziedoņa vārdiem, «Indriķa Latvieša piezīmes uz Livonijas hronikas malām» ar Vizmas Belševicas vārdiem un «Brīvība» ar franču sirreālista Pola Eliāra vārdiem Māra Čaklā atdzejojumā.
Cikls «Indriķa Latvieša piezīmes uz Livonijas hronikas malām» ir radies, Nikam Matvejevam iedvesmojoties no Vizmas Belševicas dzejas, kas apkopota 1969. gadā dzejoļu krājumā «Gadu gredzeni» un sacēla skandālu padomju Latvijas literārajā un politiskajā vidē. V. Belševicas cikls ir iekļauts Latvijas kultūras kanonā.
Režisors intervijā par jaundarbu saka: «Indriķa Latvieša piezīmes uz Livonijas hronikas malām» teksts ir pārlaicīgs, ass un apsūdzošs. Darbs ārkārtīgi spēcīgi trāpa arī mūsdienu situācijā, skar mūsdienu nervu. Ir pilnīgi vienalga, vai tie būtu vācu krustneši ar savu mītu par kristietības nešanu pagānu tautām, vai komunisti ar savu mītu par brīvību, brālību un vienlīdzību, vai amerikāņi ar savu mītu par to, ka viņiem ir demokrātiskākā valsts.
Uzvedumu esmu sev definējis kā rituālu, tāpēc arī trīs cikli. Ar «Zirgu ciklu» pieskaramies padomju laikam, «Indriķa Latvieša piezīmes uz Livonijas hronikas malām» — tā ir vēl senāka tautas vēsture. Savukārt cikls «Brīvība» ir kā smeldzīga uzvaras dziesma tai brīvībai, ko esam izkarojuši un par kuru visu dzīvi katram jācīnās.»
Koncertuzvedumam mūziķis Raimonds Macats un producente Zane Dombrovska radījuši Nika Matvejeva dziesmām jaunus aranžējumus. N. Matvejeva dziesmas izpildīja Latvijas Nacionālā teātra aktieri Agnese Cīrule, Gundars Grasbergs, Egils Melbārdis, Uldis Siliņš, Raimonds Celms, Līga Zeļģe, brīvmāksliniece un dziedātāja Zane Dombrovska, dziedātāja Kristīne Matvejeva (Nika Matvejeva meita).
Rojas estrāde pirmizrādes vietai lieliski atbilda — jaunā un vērienīgā telpa atļāva brīvi apdzīvot nepieciešamo 30 metru laukumu jeb divas Dailes teātra lielās skatuves.