No vaļasprieka līdz pasaules iekarošanai

Uzņēmējdarbība

«Abavas» ir lielākā vīna darītava Latvijā. Saimnieks Mārtiņš Barkāns atzīst, ka tā noteikti nav bijusi sākotnējā iecere. Šis ir veiksmes stāsts, kad vaļasprieks un aizraušanās pareizo cilvēku rokās var izaugt par kaut ko lielu un ievērojamu. Protams, ne viss ir rozēm kaisīts, jo jāiegulda milzīgs darbs un jāpārvar dažādi šķēršļi. Uzņēmējs raibo ikdienu un neskaitāmos darbus raksturo kā žonglēšanu ar bumbiņām, un nereti kāda no tām mēdz arī nokrist.
Ierodoties Talsu novada Abavas pagastā, kur uzņēmumam SIA «Abavas dārzi» atrodas vīnogu un citu ogu un augļu dārzi, saimnieks Mārtiņš Barkāns sagaida ar sirsnīgu «Čau!» un lūdz mūs ar fotogrāfu nedaudz uzgaidīt, jo viņam vēl jānoslēdz cita tikšanās. Esam laipni aicināti izstaigāt teritoriju un bildēt, ko vēlamies. Kad uzņēmējs nokārtojis darīšanas un pievēršas mums ar acīmredzot sev ierastu ātru tempu un izvērstiem skaidrojumiem, kopā apstaigājam vīnogu laukus. Ņemot vērā, ka pavasaris sākotnēji bija netipiski silts, vīn­ogulājiem pumpuri izlīda aptuveni divas nedēļas ātrāk, nekā ierasts, un pēc tam pēkšņi uznākušais sals lielāko daļu, aptuveni 70%, nopostīja. «Tas kārtējo reizi liek aizdomāties, vai vīnogu audzēšana Latvijā ir iespējama, lai tas būtu arī ekonomiski izdevīgi,» spriedumos dalās M. Barkāns.
Centīgi klausoties un braši soļojot līdzās saimniekam, izstaigājam laukus, arī tos, kur aug, piemēram, rabarberi un plūškoki. Pa ceļam M. Barkāns pamanās apsveicināties ar darbiniekiem un pārmīt dažādas frāzes, kas saistītas ar darbu. Kad nokļūstam līdz ģimenes lauku mājām, piesēžam pie kafijas tases, lai parunātu par to, kā veicas uzņēmumam, kādi ir lielākie izaicinājumi un nākotnes plāni.
Idejas pirmsākums
Vīna darītava «Abavas» ir Mārtiņa un Lienes Barkānu ģimenes izveidots un attīstīts uzņēmums, kas nodarbojas ar kvalitatīvu dzērienu darīšanu no Latvijā audzētiem augļiem un ogām. Uzņēmuma mājaslapā ikkatram iespējams izlasīt par pirmajiem soļiem: «Iedvesma un vēlme iekopt vīna dārzu un izveidot vīna darītavu Latvijā Mārtiņam un Lienei radās 2007. gada rudenī, apceļojot Itālijas mazās vīna darītavas Toskānā. Sākotnēji tika realizēts sapnis par vīnogu audzēšanu un vīnogu vīna darīšanu Latvijā. Šim nolūkam ģimene iegādājās lauku īpašumu trīs kilometru attālumā no Sabiles, un tas atrodas Abavas upes ielejas dienvidu nogāzes augšdaļā. Vīna darītava ir dibināta 2010. gadā, un tā īsā laikā kļuvusi par vadošo Latvijas vīna darītavu. Mūsu dzērieni ir augstu novērtēti prasīgu pazinēju vidū gan Latvijā, gan ārzemēs.» Pašlaik «Abavas» vīna darītava un pagrabi veiksmīgi iekārtoti bijušā konservu ceha telpās, ko ieskauj ābeļdārzi, Tukuma novada Slampē, netālu no Abavas upes sākuma, savukārt Talsu novada Abavas pagastā atrodas ogu lauki un vīnotava.
Lai arī tas viss izklausās skaisti un no malas, iespējams, vienkārši, tā nebūt nav. Ģimene un darbinieki ieguldījuši milzīgu darbu, lai būtu tur, kur ir.
No vaļasprieka līdz pasaules iekarošanai
Vēl līdz 2015. gada beigām Mārtiņš strādāja mediju biznesā, jo sākotnējā doma par vīna darīšanu bija tikai vaļasprieka līmenī. Šobrīd uzņēmuma klāstā ir 24 dažāda veida dzērieni, tajā skaitā karstvīns, sidrs, dzirkstošais vīns u. c. SIA «Abavas dārzi» pašlaik strādā 13 cilvēku, plus lauksaimniecības sezonā tiek nodarbināti vēl četri cilvēki. Par darbaspēka trūkumu saimnieks nesūdzas. Viņš domā, ka tiem uzņēmējiem, kuriem ar to ir problēmas, vajadzīgi mazkvalificēti darbinieki, kas nav «Abavas» vīna darītavas gadījums.
Pērn uzņēmums realizēja ap 120 tonnu dažādu dzērienu. Latvijā tiek realizēts aptuveni 80% produkcijas, pārējais — ārvalstīs. Galvenokārt Beļģijā un Nīderlandē, bet produkcija pieejama arī citās valstīs. «Šobrīd ieguldām ļoti daudz laika un enerģijas, lai brauktu uz ārvalstīm, piedalītos dažādās izstādēs, festivālos un konkursos, nesot vārdu plašajā pasaulē. Tā kā nodarbojamies ļoti specifiskā alkoholu nišā, kas ir augļu vīni, tad jārēķinās, ka pasaulē šī tirgus niša nav plaša,» stāsta M. Barkāns.
Runājot par Latvijas tirgu un populārāko produktu, izrādās, ka pirmo vietu stabili ieņēmis karstvīns. Gada griezumā populārākais ir rabarberu dzirkstošais vīns. «Ar to mums izdevies uzrunāt ļoti prasīgus vīna lietotājus. Cenšamies cilvēkus uzrunāt ar dažādiem dzērieniem. Latvijā kopumā saldi, nevis sausi dzērieni, ir ļoti pieprasīti. Šī tendence jau ģenētiski ir cilvēkiem, kuri dzīvo ziemeļu valstīs. Līdz ar to mēs nevaram ignorēt šo faktoru,» par uzņēmuma radītās produkcijas izvēli teic M. Barkāns.
Pašlaik uzņēmuma produkcija pieejama teju visā Latvijas teritorijā, dažādu veikalu ķēdēs, kafejnīcās, restorānos. Un tas tiek nepārtraukti paplašināts.
Nemitēties atgādināt par sevi
«Mūsu klients ir zinātkārs, ar vēlmi izpētīt pasauli. Manuprāt, šī ziņkāre un vēlme pamēģināt kaut ko jaunu vairāk ir sievietēm. Statistiski vidējais Latvijas vīrietis ir konservatīvs,» raksturo M. Barkāns.
Spriežam par to, kādi ir galvenie Latvijas uzņēmēja ikdienas izaicinājumi. «Uzņēmējdarbība man bieži vien nozīmē tādu kā žonglēšanu ar daudzām bumbiņām, cenšoties katru dienu konkrētajā stundu skaitā būt ļoti universālam, jo ir jāspēj risināt daudzus un dažādus jautājumus, turklāt jāvelta laiks arī ģimenei. Tas ir izaicinājums, jo rada sava veida spriedzi. Protams, sākotnēji satraucos par katru nomesto bumbiņu, bet laikā gaitā iemācījos un sapratu, ka paveikt visu nav iespējams. Tā arī par šī gada situāciju ar nosalušajiem vīnogulājiem — varu sev nepārtraukti bērt uz galvas pelnus, pārmetot, kā būtu varējuši izvairīties no šīs situācijas, bet to vairs nevar mainīt, tāpēc atliek vien to atstāt kā mācību, pieredzi. Nekļūdās tikai tas, kurš neko nedara,» pārdomās dalās M. Barkāns.
Vaicāts par lielāko vilšanos vai mācību aizvadītajos gados, uzņēmējs teic, ka ir lauzts viņa sākotnējais stereotips. Proti, Mārtiņš uzskatīja, ka atliek radīt labu un skaistu produktu, dabūt to tirgū, un tālākais process noritēs pats no sevis. «Gadiem ejot, saprotu: ja cīnies par cilvēku atzinību un novērtējumu, to var iegūt, bet tas neturpināsies ilgi. Par sevi nepieciešams nepārtraukti atgādināt. Nekas nav garantēts, līdz ar to nevienā brīdī nevar atslābt,» ir pārliecinājies saimnieks.
Gulēšana uz lauriem patiesi nav «Abavas» vīna darītavas stilā. Arī šogad uzņēmums sola vairākus jaunumus. Piemēram, apgrozībā palaists jauns sidra veids, kas gatavots, ozolkoka mucā raudzējot ābolu vīnu un pievienojot cidonijas. Savukārt deserta vīna cienītājiem pieejama «Ābolkūka». Šī gada jaunums arī mazāka tilpuma pudeles sidriem. «Šovasar aktīvi strādāsim pie mūsu dzērieniem kā kokteiļu sastāvdaļām, jo redzam, ka pasaulē jau vairākus gadus cilvēki daudz vairāk eksperimentē ar garšām dzērienos, un tas kļūst aktuāli arī pie mums, Latvijā,» par tendencēm ieskicē M. Barkāns.
Runājot par šo novitāti, uzņēmējs piemetina, ka viņu produkts rabarberu dzirkstošais vīns nesen iekļuvis viena no pasaules vadošā bāra («Artesian» Londonā) piedāvājuma listē, kur tiek izmantots kā kokteiļa sastāvdaļa.
Papildu tam uzņēmuma produkcija jau vairākus gadus regulāri iegūst dažādus apbalvojumus, piedaloties gan vietējos, gan starptautiskos konkursos. Ir uzņemts iespaidīgs kurss, ko jāspēj vien noturēt un tiekties uz jauniem galamērķiem.