Ražo Talsos, patērē visā pasaulē

Uzņēmējdarbība

«Iepakojumu ražošanas process ir pietiekami garš, bet tajā pašā laikā — radošs un izaicinājumu pilns,» stāsta SIA «Talsu tipogrāfija» pārdošanas projektu vadītājas Agnese Kozlova un Sintija Neile. Zāļu un vitamīnu kastītes, ziepju bumbu, kosmētikas, pārtikas produktu (sieru, cepumu, saldumu), ekskluzīvu stipro alkoholisko dzērienu, zivju konservu kartona iepakojums — tā ir tikai daļa no plašā sortimenta klāsta. Pirms vairākiem gadiem uzņēmumā tika pieņemts lēmums attīstīt kartona iepakojumu ražošanu, investēt moderno tehnoloģisko iekārtu iegādē un darbinieku apmācībās. Tā kā mūsdienu tehnoloģijas ļauj ērti un ātri sasniegt jebkuru klientu ikvienā pasaules valstī, Talsos saražotā produkcija veic ceļu līdz klientiem visā pasaulē.
Mārketinga un pārdošanas vadītāja Agnese Kozlova atzina, ka Talsu tipogrāfija jau sen vairs nenodarbojas tikai ar komerciālo druku — brošūru, grāmatu un dažādu katalogu druku. Digitālizācija dara savu, un līdz ar to pieprasījums pēc komerciālās drukas samazinās. Uzņēmums kā kvalitatīvs kartona iepakojuma ražotājs ir zināms gan Latvijas, gan ārvalstu uzņēmējiem, un nākotnē plāno sevi popularizēt vēl vairāk.
«Jau vairāk nekā septiņus gadus attīstām iepakojumu ražošanu un saredzam daudz jaunu izaicinājumu tālākajai attīstībai. Liela daļa gala patērētāju nemaz nenojauš, ka esam iesaistījušies ikdienā lietojamu produktu tapšanas procesā. Radām pievie

noto vērtību un ar ražotāju dzīvojam kā cimds ar roku,» skaidroja A. Kozlova.
Videi draudzīgi risinājumi aizvien populārāki
Tipogrāfija aktīvi un mērķtiecīgi strādā ar ārzemju tirgiem. Projektu vadītāja Sintija Neile norāda, ka ārzemju klientu ir pat vairāk nekā vietējo uzņēmumu. Vietējais tirgus nav liels, un tipogrāfijas pakalpojumi tiek izmantoti salīdzinoši mazāk. Reģionālajā līmenī veiksmīga sadarbība izveidojusies gan ar vadošajiem Latvijas farmācijas, kosmētikas, partikas, sveču un alkoholisko dzērienu ražotājiem, gan ar uzņēmumiem, kas savu darbību sākuši pavisam nesen un realizē mazākus apjomus. Ārpus Latvijas robežām šobrīd visakatīvākais tirgus ir Skandināvijas valstīs un Rietumeiropā.
Globalozācija dara savu, un mūsdienu tehnoloģijas darba veicējiem ļauj atrasties jebkurā vietā. Iepriekš S. Neile un A. Kozlova strādāja lielos uzņēmumos galvaspilsētā, bet nu atgriezušās dzimtajos Talsos, kur pierāda, ka atrašanās vieta nav škērslis, lai strādātu ar globāliem projektiem visā pasaulē.
Par to, kas ir iepakojums un kādu vēstījumu tas nes, iespējams uzrakstīt veselu grāmatu. Precēm un produktiem pievienots izstrādājumu kopums, kas pilda aizsargfunkciju un rūpējas par to, lai tiktu ievērotas drošības prasības. Iepakojumam ir jānotur produkts, jāveic uzglabāšanas funkcijas, jābūt ērti atveramam un jāsatur visa nepieciešamā informācija. Iepakojums ir kā primārais informācijas nesējs, ar ko ražotājs nodod ziņu par produktu, piesaista uzmanību un uzrunā pircējus. Skaistumkopšanas industrijā iepakojums ir reklāmas elements — katrai krēma kastītei jāizskatās pievilcīgi ar dažādiem drukas efektiem, lai to pamanītu un novērtētu pat visprasīgākie pircēji. Pārtikas jomā aizvien biežāk tiek izmantots dabai un videi draudzīgs kartona iepakojums un parādās tendence — jo dabīgāk, jo labāk. Mūsdienās tiek plaši runāts par to, ka jāatsakās no plastmasas un jādzīvo zaļi. Arī Talsu tipogrāfija uzrunā un izglīto savus potenciālos klientus, no kuriem vairāki ir pārgājuši uz kartona iepakojumu, kaut arī tas prasa komplicētus tehnoloģiskus risinājumus.
Lielākais gandarījums — vienmēr apmierināts klients
Tipogrāfija piedāvā plašu poligrāfijas pakalpojumu klāstu un strādā tā, lai katrs uzņēmums būtu apmierināts ar saņemto iepakojumu. Agrāk tipogrāfijā dažāda veida kastītes bija iespējams salīmēt tikai ar rokām, bet šodien to dara automātiska jaunākās paaudzes locīšanas un līmēšanas iekārta, kas var salīmēt līdz pat 60 000 iepakojuma vienību stundā.Lielākais izaicinājums pārdošanas projektu vadītāju ikdienā ir izpildīt klienta vēlmes, lai tās varētu tehniski realizēt. Klienti bieži atnāk ar ideju, un tipogrāfijas komanda palīdz to attīstīt, izgatavojot dizainu un kastītes konstrukciju, kurai jāatbilst attiecīgajiem formātiem un parametriem, lai tehnoloģijas spētu to saražot. Katrs darbs ir individuāls, un ceļš līdz gatavam produktam ir radošs un izaicinājumu pilns. Lielie uzņēmumi atnāk ar gataviem dizainiem un konstrukcijām, un darbiniekiem atliek visu pārbaudīt, sarēķināt produkta izmaksas un nodot pasūtījumu ražošanā.
«Īstenojot pasūtījumu no Islandes, sastapāmies ar specifi

sku krāsas toni. Klients sūtīja speciālus paraugus, lai tas atbilstu jau nodrukātajiem paraugiem. Varam būt lepni, ka Talsu tipogrāfijas komanda spēja pielāgoties un izpildīt šo pasūtījumu visaugstākajā līmenī, kaut sākumā nepavisam nebija viegli. Profesionālu darbinieku kvalifikācija un ilggadēja pieredze bija primārais, lai izpildītu šo pasūtījumu. Šobrīd sākuma stadijā ir vairāki projekti — komunicējam ar Amerikas latviešu biedrību un notiek pārrunas ar kādu lielu ražotāju, kas varētu kļūt par sadarbības partneri Eiropā. Mums liels prieks, ka esam atzīti par kvalitatīvu un profesionāļu vidū atpazīstamu tirgus spēlētāju. Latvijā ir maz uzņēmumu, kas spēj kvalitatīvi drukāt arī foto druku. Varam lepoties, ka mēs to varam,» prieku pauda S. Neile un A. Kozlova.
Pastāvēs, kas pārvērtīsies
Viņas uzsvēra, ka ir svarīgi sekot līdzi tirgus tendencēm, klientu vēlmēm un nozares jaunumiem, jo konkurence poligrāfijas nozarē ir liela. Jāspēj būt soli priekšā, apzinoties, ka iepakojums ir viens no labākajiem mārketinga veidiem. Septembra beigās sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru Talsu tipogrāfija Vācijā piedalījās vienā no lielākajām Eiropas iepakojuma industrijas izstādēm «Fach Pack 2018», kur guva iedvesmu un smēlās jaunas idejas. Uzņēmuma pārstāvji attaisnoja mērķi nodibināt jaunus kontaktus, un šobrīd norit darbs, lai uzsāktu jaunu sadarbību. Produkta iepakojumu prototipi tiek sūtīti vairākiem uzņēmumiem gan uz Vāciju, gan Austriju un Zviedriju.
«Klientam nepietiek tikai ar cenu, nepieciešama arī kvalitāte un unikāla pieeja. Tāpat kā produkts tiek gatavots ar mīlestību, arī kastīti gatavojam rūpīgi, atbilstoši kvalitātes prasībām un no visas sirds. Mums jāseko līdzi aktuālajam, jābūt soli priekšā un jāinformē biznesa sektors par to, kas esam un ko darām. Nākotnē iesim uz priekšu un turpināsim piedāvāt to, ko cilvēki un uzņēmumi vēlas. Ja runājam par ģeogrāfiskajām teritorijām, prioritāte joprojām ir Skandināvija un Rietumeiropa. Protams, neaizmirsīsim arī par Latvijas uzņēmumiem. Iespējas ir ļoti plašas, atliek nospraust mērķus un tos sasniegt,» ir pārliecinātas

projektu vadītājas.